Sugardaddy-site ligt onder vuur

De jongerenafdeling van het CDA wil dat Nederland, net als in België, een verbod instelt tegen reclamecampagnes van het Noorse bedrijf Rich meet beautiful. Deze ‘dating-site’ wil jonge studentes tegen betaling koppelen aan rijke, oudere mannen.

Brussel en Leuven besloten deze week de verplaatsbare billboards van de site te verbieden. Daarop worden studenten tussen de 18 en 26 jaar aangemoedigd hun studielening af te lossen door een ‘sugardaddy’ te daten. Volgens het bedrijf kunnen geïnteresseerden een ‘luxueus leven’ tegemoet zien met ‘geld en geschenken’.

Het bedrijf wil ook in Nederlandse studentensteden reclame maken. Het hoopt de komende maanden vijftigduizend nieuwe ‘sugarbaby’s’ te verwelkomen.

Tien stappen terug
Verschrikkelijk, vindt het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA. ‘Het idee dat zo’n studente eindigt als “gebruiksvoorwerp” van een sugardaddy bezorgt mij kippenvel.’, aldus voorzitter Lotte Schipper.

‘We zetten hier tien stappen terug op het gebied van vrouwenemancipatie met een website die gebruik maakt van een generatie jongeren die als gevolg van flinke studieschulden, torenhoge huren en het uitblijven van banen steeds vaker in geldnood zit.’

De christelijke jongeren zijn een petitie gestart waarin ze het kabinet en de grote gemeenten oproepen om het voorbeeld van België te volgen en de reclame-uitingen van de ‘dating-site’ te verbieden.

Het CDA gaat de minister Kamervragen stellen over het onderwerp.