Studieschuld Utrechters: 445 miljoen euro

Utrecht en Amsterdam hebben de meeste inwoners met een studieschuld. Eén op de negen volwassenen. In Utrecht komt dat neer op bijna dertigduizend mensen. Ter vergelijking: dat is bijna evenveel als het aantal voltijd studenten op de HU.

Dat blijkt uit cijfers van DUO, gepubliceerd door RTL. De gemiddelde studieschuld in Utrecht komt neer op een slordige vijftienduizend euro per persoon. En dat is meer dan het landelijk gemiddelde: ruim 12,5 duizend euro.

Zo’n achthonderd Utrechters hebben het wel erg bont gemaakt met een schuld die hoger is dan vijftigduizend euro. In totaal hebben alle Utrechters samen een studieschuld van ruim 445 miljoen euro.

De snelheid van aflossen verschilt erg per sector. Na een studie in het hbo betalen economen 46 procent sneller af dan gemiddeld, terwijl musici juist 25 procent langzamer zijn. Dat heeft met inkomen te maken en met de opgebouwde schuld.

Een aantal feiten volgens economisch onderzoeksbureau SEO:

• Studenten zijn steeds meer gaan lenen tussen 2000 en 2010
  • Sinds 2010 is het leengedrag stabiel
  • Academici hebben een hogere studieschuld dan hbo’ers
  • Hbo’ers en academici (met een lening) lenen ongeveer hetzelfde bedrag per maand. Maar academici lenen niet alleen veel vaker, ze studeren ook veel langer
  • Hoe langer de studieduur, hoe hoger de schuld
  • Mannen lenen meer dan vrouwen

Pas afgestudeerden die een hypotheek willen afsluiten hoeven straks alleen nog hun niet afgeloste schuld op te geven bij de geldverstrekker. Nu wordt er nog gerekend met de hele schuld die ooit is opgebouwd.

Aflosregime
De wegingsfactor die hypotheekverstrekkers als vuistregel voor de studieschuld hanteren, is op dit moment 0,75 procent van de schuld per maand. In het nieuwe aflosregime van het nieuwe leenstelsel wordt dit 0,45 procent.

Volgens een berekening van Rabobank houdt dat concreet in dat Utrechtse studenten uit het oude leenstelsel een maandlast hebben van 112,50 euro (0,75 procent van vijftienduizend euro). En dat betekent ongeveer 21 duizend euro minder hypotheek.

In het nieuwe leenstelsel stijgt de gemiddelde studieschuld naar twintigduizend euro. Maar omdat het rekenpercentage daalt naar 0,45 procent, bedraagt de maandlast nog maar negentig euro (0,45 procent van twintigduizend euro). Dat betekent ongeveer 17 duizend euro minder hypotheek.