Studerende moeders teleurgesteld in Bussemaker

Minister Bussemaker (OCW) vindt het prima dat jonge bijstandsmoeders van hun gemeente moeten gaan studeren. Dat vrouwen daardoor een hoge studieschuld opbouwen is volgens haar te rechtvaardigen.

Een bachelordiploma biedt vrouwen meer mogelijkheden om voor hun kinderen te zorgen, schrijft minister Bussemaker aan het Steunpunt Studerende Moeders. Mochten studentes uitvallen of te lang over hun studie doen, dan kunnen ze hun studieschuld onder gunstige voorwaarden aflossen, benadrukt ze. De complete schuld bestaat dan uit de basisbeurs (maandelijks 279 euro), aanvullende beurs (260 euro), eenoudertoeslag (476 euro) en uit een eventuele extra lening.
Gemeenten mogen jongeren die een bijstandsuitkering aanvragen, doorverwijzen naar een hogeschool of universiteit. Een deel van hen kan het niveau echter helemaal niet aan, of valt bijvoorbeeld uit omdat ze kleine kinderen hebben, meldde het Hoger Onderwijs Persbureau begin juni. Voor jongeren is het gevolg vaak een fikse studieschuld. Het verhaal leidde tot vragen van SP en GroenLinks, het Steunpunt Studerende Moeders trok eerder al aan de bel.

Voorzieningen
Volgens directeur Annemieke de Jong van het steunpunt is het hoger onderwijs niet ingesteld op jonge ouders. Hogescholen en universiteiten bieden niet genoeg voorzieningen om studie en zorgtaken met elkaar te combineren, waardoor de kans groot is dat studerende ouders uitvallen die het niveau in principe wel aankunnen.

Maar volgens Bussemaker valt dat mee. Er zijn genoeg mogelijkheden om colleges en zorg met elkaar te combineren, schrijft ze. Daarnaast wijst de minister op de mogelijkheden van het profileringsfonds en op de kinderopvangtoeslag die ouders kunnen aanvragen via de Belastingdienst. In april beloofde ze de mogelijkheid van zwangerschapsverlof te analyseren, maar daar komt ze in deze brief niet op terug.

Gemeenten
Het Steunpunt Studerende Moeders is teleurgesteld over de reactie van Bussemaker. De Jong: 'Moeders die hun diploma niet op tijd halen mogen hun studieschuld onder gunstige voorwaarden aflossen, zegt ze. Maar dat is gewoon hetzelfde als voor iedere andere student. Wat echter niet hetzelfde is, is dat deze studenten ook de eenoudertoeslag moeten terugbetalen, naast het extra geld dat ze moeten lenen om in hun eigen levensonderhoud en dat van hun kind te voorzien.'

Ook De Jong vindt het belangrijk dat jonge moeders een diploma halen. Juist daarom zou Bussemaker, die als minister van OCW ook verantwoordelijk is voor het emancipatiebeleid, zich volgens haar hard moeten maken voor betere voorzieningen. 'In plaats daarvan schuift ze de problemen door naar gemeenten. Wie is er dan verantwoordelijk voor wat? Waarom werken gemeenten en het ministerie niet beter samen? Ik zie daar wel mogelijkheden voor.'