Studentenwoningen zijn niet illegaal in Amsterdam

De Telegraaf meldde gisteren dat studentenwoningen illegaal zijn in Amsterdam en dat woongroepen verboden worden. Maar volgens de gemeente klopt dat niet en is er niets nieuws onder de zon.

Het bericht in de Telegraaf, dat door diverse media werd overgenomen, leidde tot de nodige verwarring. De Amsterdamse Dienst Wonen, die zich volgens de Telegraaf te gedetailleerd bemoeit met de manier waarop mensen samenleven, laat weten dat zij alleen over woningen in de sociale sector gaat. Die zijn bedoeld voor mensen met weinig geld. Daarom zijn er regels tegen misbruik. Zo is onderverhuur sinds jaar en dag verboden. Samenwonen is alleen toegestaan als de bewoners een ‘duurzaam gemeenschappelijke huishouding’ voeren.

Als een huisjesmelker een huis uit de sociale sector koopt, mag hij er niet zomaar een studentenhuis van maken. Dat mag alleen als hij er zelf ook woont. Ouders die een goedkope woning voor hun studerende zoon of dochter willen kopen, moeten er dus voor zorgen dat deze mede-eigenaar wordt. Anders mag er niet worden onderverhuurd.

De Telegraaf meldde verder dat Amsterdam ‘een streep wil halen door woongroepen in de stad’, maar ook dat is volgens de Dienst Wonen niet juist. Wel wordt de woonverordening technisch aangepast om illegale verhuurpraktijken beter aan te kunnen pakken. ‘We willen niet dat er in een sociale huurwoning van zestig vierkante meter ineens tien matrassen worden verhuurd met als argument dat het een woongroep is.’