‘Studentengluurder’ Nijmegen krijgt alsnog tbs

Het gerechtshof in Arnhem heeft de 41-jarige Kas van R. veroordeeld tot vier jaar cel en tbs met dwangverpleging. Hij krijgt die straf omdat hij tussen 2012 en 2014 meerdere studentes aanrandde en afperste.

Van R., die in Nijmegen ook wel bekend stond als de ‘studentengluurder’, is geobsedeerd door vrouwen en seks. Hij hing rond bij studentenflats en vroeg jonge vrouwen mee te werken aan een enquête over mode. Hij betastte hen en dwong hen met een pistool om geld voor hem te pinnen.

Hij kreeg in februari vorig jaar zes jaar gevangenisstraf opgelegd, maar omdat hij niet wilde meewerken aan onderzoek door het Pieter Baan Centrum, kon hij geen tbs opgelegd krijgen. De verdachte en de officier van justitie gingen tegen die uitspraak in beroep. Het Openbaar Ministerie eiste alsnog behandeling in een tbs-kliniek.

Vanmiddag heeft de rechter Van R. alsnog tbs met dwangverpleging opgelegd. Zijn celstraf is met twee jaar ingekort zodat hij eerder kan worden behandeld. Hij moet vier van zijn slachtoffers bovendien in totaal negenduizend euro schadevergoeding betalen.