Studentenfractie steunt Amsterdamse oproep voor transparantie

De studentenfractie MUST in de Hogeschoolraad (HSR) van de HU steunt de Amsterdamse studenten voor een ‘transparant, eerlijk en bekwaam bestuur’.

Dat meldt de fractie in een verklaring. ‘Laat de oproep vanuit Amsterdam een voorbeeld zijn voor alle andere universiteiten en hogescholen binnen Nederland’, zegt fractievoorzitter Benny van der Taelen in het bericht. MUST bezet zes van de negen studentenzetels in de HSR. Ook medewerkers beschikken over negen zetels in de raad.

Eerlijke communicatie
Verder staat er in de verklaring van MUST: ‘Transparantie is naar onze mening de start van een goede en eerlijke communicatie tussen zowel het bestuur en de raden als het bestuur en de studenten.​ Een sterke en goed gefaciliteerde medezeggenschap is de basis voor een kwalitatief goed onderwijs.’

Of MUST ook achter het middel bezetting staat, laat de fractie in het midden. ‘Daar zijn we het niet over eens geworden’, zegt fractiewoordvoerster Fayka van Opijnen. ‘De ideeën over medezeggenschap zijn goed. Iedereen moet zijn eigen middelen kiezen. Amsterdam kiest voor bezetting. Iedereen maakt zijn eigen keuze.’

Studenten bezetten sinds enkele dagen het Maagdenhuis, het bestuurscentrum van de universiteit en hogeschool van Amsterdam. Daarvoor namen ze elf dagen bezit van universiteitsgebouw het Bungehuis. Ze eisen onder andere meer medezeggenschap en transparantie.

UPDATE
De Hogeschoolraad heeft zich woensdag 4 maart unaniem achter de verklaring van studentenfractie MUST geschaard. Hierin verklaart de fractie haar steun aan de Amsterdamse studenten die actievoeren voor een ‘transparant, eerlijk en bekwaam bestuur’.