Studentenbonden: veel internationale studenten dakloos

Volgens de LSVb en de Groninger Studentenbond rijst het kamertekort voor internationale studenten ook dit jaar weer de pan uit. Maar volgens de studentenhuisvesters valt het wel mee.

‘Laat internationale studenten niet in de kou staan!’ De Landelijke Studentenvakbond luidt vandaag de noodklok: honderden internationals zouden, nu het collegejaar is begonnen, nog geen woonruimte hebben. Via Facebook en de Housing Hotline van de LSVb zijn de laatste anderhalve week allerlei schrijnende verhalen binnengekomen.

Zo heeft een Britse student, die wekenlang op zoek was naar een kamer, zich na vier maanden uitgeschreven bij zijn universiteit en is hij teruggekeerd naar huis. ‘De verhalen lijken uitzonderlijk, maar doen zich in de grote studentensteden veelvuldig voor’, schrijft de LSVb.

Ook volgens de Groninger Studentenbond (GSb) staan er studenten uit het buitenland op straat doordat hogescholen en universiteiten te weinig doen om ze aan huisvesting te helpen. Wel hebben de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool samen met de gemeente honderd tijdelijke opvangplekken ingericht.

Dat is volgens de GSb geen structurele oplossing, en dus maant voorzitter Sjoerd Kalisvaart de instellingen tot actie: ‘Begin met ervoor zorgen dat studenten een dak boven hun hoofd hebben. Hoe kun je focussen op studeren, als je nog niet eens weet waar je slaapt?’

Minder excessen’
Vorige week liet de koepel van studentenhuisvesters Kences aan het HOP weten dat de woningnood onder internationals waarschijnlijk minder hoog ligt dan voorheen. Volgens directeur Ardin Mourik blijven de problemen in Utrecht en de Randstad groot, maar zijn er ‘minder excessen’.

Aan de Universiteit van Amsterdam, waar in juli nog vijfhonderd buitenlandse studenten op de wachtlijst stonden, lijkt het tekort mee te vallen. Het magazine Folia meldt dat er nog 34 studenten op een kamer wachten. Precies een jaar geleden zwierven er nog honderden door de stad.

Bij Wageningen University is de kamernood vooral groot bij eerstejaars uit eigen land. Bijna veertig procent van de Nederlandse studenten die op kamers willen, heeft er nog geen gevonden, tegenover tien procent van de internationale studenten.