Studenten vallen Amsterdamse Maagdenhuis binnen

Een groep demonstranten is het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam binnengevallen. De actievoerders overleggen op dit moment of ze het Maagdenhuis gaan bezetten.

Om 17.00 vanmiddag begon in Amsterdam een protestmars voor meer democratie in het hoger onderwijs. De mars ging van het Bungehuis, dat gisteren door de mobiele eenheid werd ontruimd, naar het Maagdenhuis, waar het bestuur van de Universiteit van Amsterdam zetelt.

Op het hoogtepunt zouden zo’n duizend mensen hebben meegelopen in de demonstratie, waar ook landelijke vakbonden, studentenorganisaties en politieke partijen aan meededen.

Deuren ingetrapt
Na afloop van de mars heeft een groep betogers de deuren van het Maagdenhuis ingetrapt. Er zijn op dit moment zo’n honderd tot tweehonderd mensen binnen, er wordt vergaderd of ze gaan voor een langdurige bezetting van het gebouw.  Het twitteraccount @bungehuisbezet spreekt al wel van een bezetting. Het overleg in het Maagdenhuis is live te volgen op de website van stadsomroep AT5.

De demonstranten eisen dat het bestuur van de UvA onmiddellijk aftreedt en willen verkiezingen voor een nieuw bestuur. De politie kijkt de situatie aan en heeft nog niet ingegrepen.

Gisteren werd het Amsterdamse Bungehuis ontruimd door de mobiele eenheid. Het gebouw werd elf dagen lang bezet door studenten en een docent van de Universiteit van Amsterdam. Ze eisten meer democratie en transparantie van het universitaire bestuur.

Foto: screenshot livestream AT5