Studenten helpen met opbouw van hotspot Werkspoorkwartier

Markt in een hal van het Werkspoorkwartier/foto Sebastiaan ter Burg

Studenten van de HU, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Universiteit Utrecht helpen met de ontwikkeling van het Werkspoorkwartier. Dit is een oud bedrijventerrein dat verandert in een hotspot voor duurzame en creatieve startups.

Het college van B&W van Utrecht heeft voor deze transformatie op 10 oktober – de Dag van de Duurzaamheid – het groene licht gegeven. Er moet in vier jaar tijd 10.000 m2 ontstaan voor nieuwe bedrijvigheid.

De broedplaats bevindt zich tussen de Cartesiusweg, de sporen naar Rotterdam en Amsterdam en het Amsterdam-Rijnkanaal. De naam Werkspoorkwartier verwijst naar de vroegere functie: de productie van treinstellen. In de hallen en gebouwen komen ook horecagelegenheden.

Zo’n veertig studenten zijn actief voor het project. ‘Zij voeren er onderzoek en projecten uit, zoals ontwerpvraagstukken over circulair ontwerp van gebouwen, interieurs en openbare ruimte, hergebruik van materialen, en flexibele tijdelijke stedenbouw’, meldt de HU.