Studenten Arnhem en Nijmegen eisen miljoen schadevergoeding

In een rechtszaak tegen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen eisen studenten Medische Hulpverlening een schadevergoeding van ruim een miljoen euro wegens studievertraging.

Door Bas Belleman

De rechtszaak werd in juli al aangekondigd. Vandaag is ook de eis bekendgemaakt: twintigduizend euro per student per vertraagd jaar. Het gaat om enkele tientallen studenten.

Door studievertraging moesten de studenten meer kosten maken en konden ze pas later een baan vinden. ‘Dit scheelt inkomen, maar verkort bijvoorbeeld ook de tijd om pensioen op te bouwen’, aldus Gabriël van Rosmalen, bestuurslid van het Landelijk Studenten Rechtsbureau, dat de studenten bijstaat.

Stageplaatsen
De opleiding kon te weinig stageplaatsen vinden voor de studenten. Het beroep moest nog worden opgenomen in het BIG-register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg), waarin ook artsen en verpleegkundigen staan. Zonder zo’n registratie mogen hulpverleners bepaalde medische handelingen niet verrichten. Ziekenhuizen vonden het tot het die tijd weinig zinvol om studenten op te leiden en daardoor konden velen niet afstuderen.

Volgens de opleiding zelf is de BIG-registratie er juist snel gekomen. Er kon pas een aanvraag naar de minister toen de eerste studenten waren afgestudeerd, stelde adjunct-instituutsdirecteur Marijke Beckers van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen vorig jaar. ‘Een hogeschool kan geen registratie aanvragen, dat moet het werkveld doen. Een week nadat de eerste studenten een diploma kregen, lag de brief van de minister op de mat met een positief antwoord op de aanvraag. Dus dat hebben we snel voor elkaar gekregen.’

Rechtszaak gewonnen
Toch hebben studenten Medische Hulpverlening van de Hogeschool Utrecht een vergelijkbare rechtszaak afgelopen maart al gewonnen. De instelling is aansprakelijk, oordeelde de rechter in een tussenvonnis. Er is nog geen schadevergoeding berekend, want de HU is in hoger beroep gegaan.

‘We willen een principiële uitspraak van de rechter over de “zorgplicht” van hogescholen en hoe ver die reikt bij de start van een nieuwe opleiding’, lichtte HU-woordvoerder David Uitdenbogaard destijds toe. De opleiding heeft overigens een fonds voor studenten met studievertraging en er zijn maatwerktrajecten voor omscholing naar bijvoorbeeld verpleegkunde.

Sinds 1 juli kunnen medisch hulpverleners zich inschrijven in het BIG-register.