Stille button-actie tijdens opening academisch jaar

Of het indruk maakt, is niet bekend. Maar studenten in heel het land protesteren tegen de invoering van het leenstelsel door het opspelden van een button.

Zij doen dat tijdens de openingen van het academisch jaar. Ook bij de Jaaropening van de HU op donderdag 28 augustus zijn de buttons gesignaleerd.

De actie is opgezet door de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en is in Utrecht opgepikt door VIDIUS Studentenunie. Studenten van de HU werden opgeroepen de button te dragen tijdens de officiële Jaaropening, terwijl studenten van de Universiteit Utrecht aan de beurt zijn tijdens de opening van het academisch jaar op 1 september.

Academic gap
De studentenorganisaties willen op een ‘stilzwijgende en stijlvolle manier’ laten blijken dat ze tegen het afschaffen van de basisbeurs en invoering van het leenstelsel zijn. ‘De buttons laten een gebroken mortarboard (of academic gap), het internationale teken voor hoger onderwijs, zien in gebroken vorm zodat de afbraak van het hoger onderwijs symbolisch wordt weergegeven’, meldt VIDIUS.