De Stelling: eerstejaars op stage bij alumni

Laat eerstejaars zo snel mogelijk op stage bij recent afgestudeerden. Hiermee voorkom je studie-uitval en -vertraging op latere momenten, verhoog je het studierendement en de betrokkenheid van alumni. Dat betoogt Arend Wesdijk, afstuderend bij social management (CMV) en oud-voorzitter van vereniging MUST.

Hogeschool Utrecht erkent in toenemende mate het grote belang van goed contact met alumni. Niet alleen is dit contact belangrijk om de doelstelling ‘een leven lang leren’ te realiseren, maar ook realiseert men zich steeds beter dat echte onderwijskwaliteit wellicht beter beoordeeld kan worden door alumni (en werkveld) dan via overgewaardeerde enquêtes zoals de Nationale Studenten Enquête (NSE).

Tegelijkertijd wordt de uitval van studenten als problematisch ervaren en wenst men hier iets aan te doen. De huidige economische situatie binnen het Hoger Onderwijs vereist dat studenten eerder op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen en dat zij deze opleiding ook binnen de gestelde termijn afronden.

Er zitten grote voordelen aan gezamenlijke propedeuses tussen verschillende opleidingen. Het switchen naar een andere opleiding (in dezelfde hoek) kan dan zonder studievertraging. Maar veel studenten geven aan in zo’n gezamenlijk propedeusejaar te weinig hun eigen studie te herkennen. Het is geen uitzondering dat studenten daardoor pas in het tweede studiejaar ontdekken dat de opleiding eigenlijk helemaal niet bij hen past (of zij niet bij de opleiding).

Vernieuwend onderwijsconcept
Als laatste omstandigheid benoem ik het beperkte beeld dat studenten hebben van waartoe de opleiding hen opleidt. In welke beroepen kom je na het afstuderen terecht? Weinig studenten kunnen die vraag goed beantwoorden. Laat staan dat zij binnen die diversiteit weten welke specifieke kant zij zelf op willen.

Een hoop omstandigheden die mijns inziens gezamenlijk leiden tot een vernieuwend onderwijsconcept: eerstejaars op stage bij een alumnus.

Geen bagage, gewoon meekijken
Als je direct in het eerste jaar een korte meeloopstage organiseert bij een recent afgestudeerde, zorg je ervoor dat eerstejaars direct een mooi kijkje in de keuken van hun beroepsprofiel krijgen. Ze hebben nog geen bagage, maar juist omdat ze meelopen met een recent afgestudeerde, is dat niet erg. Ze komen gewoon meekijken. Ze mogen vragen stellen over hoe de afgestudeerde het werk ervaart, maar ook hoe de opleiding eruit ziet en of de alumnus nog tips en trucs heeft.

Voor de begeleidende alumni wordt een gezellige supervisiemiddag georganiseerd. Het is een leuk weerzien. De opleiding krijgt de kans om de alumni inhoudelijk te spreken over hoe zij de aansluiting tussen opleiding en werkveld ervaren en ze bespreken met elkaar hoe het hen persoonlijk is vergaan sinds hun afstuderen. De opleiding onderhoudt hiermee ook het contact met het werkveld en heeft via de alumni rechtstreeks contact met werkgevers in de sector. Er lonkt al een netwerkborrel voor werkgevers, alumni en eerstejaars, uiteraard georganiseerd in samenwerking met de studievereniging.

Delen van stage-ervaringen
Na hun terugkeer op de opleiding hebben de eerstejaars niet alleen een duidelijk beeld van één van de functies waartoe zij worden opgeleid, maar in gesprek met de begeleidende alumnus zijn ze ook meer te weten gekomen over de opleiding en hoe je het beste kunt studeren.

De eerstejaars delen binnen de gezamenlijke propedeuse hun stage-ervaringen. En dan kan het zijn dat de eerstejaars SPH ontdekt dat hij veel enthousiaster wordt van de ervaringen van CMV’ers of MWD’ers dan van zijn eigen stage of die van andere SPH’ers. Dan kan hij nog ín het eerste jaar overstappen. Eventueel zelfs naar een compleet andere opleidingssector.

Ik bepleit een meeloopstage in het eerste jaar, misschien zelfs in het eerste of tweede blok. Aansluitend krijgen ze uiteraard het vak persoonlijke ontwikkeling van mij, waarin ze worden uitgedaagd om hun eigen ontwikkelplan te maken en te bewaken. Dat vak is een scherpzinnig stukje begeleiding met uitdagende werkvormen en helpt bijdragen aan een hoger studierendement. Het voert te ver om het complete concept hier toe te lichten.