Stefs verdwijnt, maar iets nieuws kan ook mooi zijn

Eerder schreef columnist Willem Spork een vlammend betoog voor het behoud van café Stefs. Daarop reageert (ook) Journalistiek-student Jasper van Leeuwen met dit ingezonden stuk. Hij is lid van de werkgroep voor het nieuwe café maar schreef het op persoonlijke titel

Door Jasper van Leeuwen

Stefs verdwijnt, maar de gezelligheid zeker niet. Angelique en Brigit, de naam Stefs en het bruine interieur staan al jaren voor de plek waar vriendschappen worden gecreëerd, liefdes ontstaan en waar gebeurtenissen veranderen in verhalen die jaren later nog steeds worden verteld. Helaas komen alle mooie dingen tot een eind. In de nieuwbouw is het de bedoeling dat er een nieuw Science Café komt wat uitgebaat moet worden door studenten.

In 2018 zullen zes instituten verhuizen naar de nieuwbouwlocatie op de Heidelberglaan 15. Naast een nieuw gebouw zal er ook een geheel nieuw café worden opgezet. Zes studieverenigingen hebben de handen ineengeslagen om een exploitatieplan op te stellen voor de aanbesteding van het café. In de afgelopen maanden is er veel kritiek geweest over de nieuwe naam, het verdwijnen van de twee trouwe medewerkers Angelique en Brigit en de gehele nieuwe locatie van het café.

Deze kritiek is terug te zien in de enquête die is uitgezet. Vooral vanuit het Instituut voor Communicatie & Media is er veel kritiek gehoord, vaak met de reden dat ze Stefs willen behouden zoals het is. Helaas ziet de HU dit anders. Toch moet er niet bij de pakken neer worden gezeten. Ondanks dat Stefs verdwijnt is er een goede mogelijkheid gekomen waar studenten hun eigen draai aan het café kunnen en mogen geven. Want er is misschien wel sprake van een typisch gevalletje why change a winning team, maar wat nu als we het kunnen verbeteren?

Wij van de werkgroep willen het graag goed doen. We willen iets neerzetten wat de behoeften van elke student behartigt, maar daarvoor hebben we ook jullie hulp nodig.

De studenten hebben zelf zeggenschap over het café via de studieverenigingen en het is mogelijk voor leden van een vereniging om deel te nemen in het bestuur van het café. Ook krijgen studenten medezeggenschap door middel van de enquête die is uitgezet door de werkgroep. Hierin kan men aangeven wat men van de naam vindt, en men kan zelf een nieuwe naam aandragen.

Op een meer persoonlijk niveau: ik ben, als student Journalistiek, ook vijf dagen per week in Stefs en ik vind het fantastisch. Ik ben het er ook niet mee eens dat Stefs moet verdwijnen, helemaal omdat deze beslissing is genomen door iemand die er nog nooit binnen is geweest. Het is ronduit belachelijk. Maar om het simpelweg af te keuren en te laten gaan is voor mij geen optie. Want in ruil voor Stefs hebben we een kans gekregen om iets geweldigs neer te zetten. Ook al heet het café geen Stefs meer en ook al reiken mijn favoriete barvrouwen mijn biertje niet meer aan, misschien kan er plaats worden gemaakt voor iets anders moois. Zelf hou ik ook niet van verandering, maar als het echt niet meer anders kan, laten we dan veranderen ten goede.