Soner Sari huisjesmelker van het jaar

Soner Sari, eigenaar en huisbaas van woningcomplex HiCondo in Amsterdam, is gekozen tot ‘Huisjesmelker van het Jaar 2017’.

Het is de tiende keer dat de titel wordt uitgereikt aan de slechtste huisbaas in Nederland door ROOD, jongerenafdeling van de SP. Sari verhuurt zogenaamde luxe studentenwoningen in Amsterdam, maar onderhoudt het pand slecht, intimideert en bedreigt zijn huurders. Ook zou hij zijn huurders zwijgcontracten laten tekenen. Sari heeft al een veroordeling aan zijn broek voor mishandeling van een van zijn huurders.

De verhalen over de praktijken van huisjesmelkers zijn niet nieuw. In Utrecht is huisjesmelker Marcel van Hooijdonk de laatste tijd veel in het nieuws vanwege zijn verhuurpraktijken aan studenten in verschillende complexen. De gemeente onderzoekt mogelijkheden om Van Hooijdonk aan te pakken. Hij kreeg  in 2015 de niet zo begeerde titel.