Rik Boss docent van het jaar

Foto: Niels Drost

Rik Boss van de opleiding HBO-ICT is door de jury verkozen tot Docent van het Jaar. Ook sleepte hij de publieksprijs binnen.

Donderdagavond 26 januari werd de jaarlijkse finale van de Docent van het Jaar 2017 van de HU gehouden in de goedgevulde collegezaal op Padualaan 101. De finalisten hadden een enthousiast publiek meegenomen om hun favoriete docenten te steunen.

Legoblokken
Ict-docent Rick Boss legde in zijn minicollege met behulp van grote legoblokken het principe van programmeren uit. Daarbij gebruikte hij termen als ‘subroutine’, ‘parameters’ en ‘algoritmen’. Wie de gele, groene en rode blokken per kleur kan stapelen, heeft het al in zijn vingers, is zijn redenatie. ‘Programmeren is niet alleen voor nerds. Iedereen kan dat’, concludeerde hij.

Net als vorig jaar nomineerden de opleidingscommissies hun kandidaten, waarna studenten konden stemmen. Uiteindelijk werd één docent per faculteit afgevaardigd naar de finale. Behalve Boss waren dat Karlijn Schoonenberg (Integrale Veiligheidskunde), Kasper van Loon (Communicatiemanagement), Irma Bosman (Gebaren, Taal en Dovenstudies), Esther van Niel (Logopedie) en Onno-Hans Noteboom (Bedrijfskunde MER).

Ruime feedback
Uit de rapporten vanuit opleidingscommissies blijkt dat het belangrijk is dat docenten benaderbaar zijn, snel reageren op mailtjes en dat ze betrokken zijn met hun studenten, zei jury- en collegevoorzitterJan Bogerd. Ook ruime feedback, het gebruik van verschillende werkvormen en de koppeling tussen theorie en praktijk worden gewaardeerd.

Winnaar Boss past goed in dat beeld, zei Bogerd. De ict-docent combineert praktijk- en docentschap, doet onderzoek, is betrokken bij zijn vakgebied, is enthousiast, gebruikt een variëteit aan werkvormen en organiseert challenges. In een reactie zei Boss dat hij heeft genoten van de presentaties van de andere finalisten. ‘Ik heb zin om een aantal colleges in werkelijkheid bij te wonen.’