Bij de les

Regels in de klas: waarom en hoe?

Mogen studenten eten in de klas? En mag de telefoon op tafel?

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Saskia van Laar, over het nut van regels in de klas.

Mogen studenten wel of niet eten in de klas? Mag de telefoon op tafel of moet hij in de tas? Worstel je soms ook met regels in de klas? Waarom stel je ze en hoe pak je dat aan?

Van de week gaf ik een training ´Verbindend klassenmanagement´, waarin we eerst met elkaar op een rij zetten: aan welke behoeften van studenten draagt een les eigenlijk bij? De docenten noemden van alles waaronder de behoefte aan contact, inspiratie, verbinding, ontwikkeling, plezier en erbij horen. Uiteindelijk concludeerden we dat een les puntje bij paaltje om één behoefte draait: de behoefte om te leren.

Studenten komen tenslotte naar ons toe om een beroepskwalificatie te halen. Wij ´beloven´ ze dat ons programma ze daartoe opleidt. Aan die belofte zijn we ook wettelijk gehouden en als docenten spelen we hierin een cruciale rol. Aan ons namelijk de schone taak om een uitdagend en een veilig leerklimaat te creëren waarin iedere student optimaal kan leren.

In de klas heb je hiervoor regels nodig. Want de student zit er (als het goed is) niet in zijn eentje. Er zijn ook andere studenten die komen om te leren. Bovendien ben jij er als docent natuurlijk ook nog. En je wil je werk goed kunnen doen, wil er überhaupt een les zijn.

Regels zijn er dan ook voor bedoeld om het meest geschikte leerklimaat voor iedereen te bewerkstelligen en te bewaken. Mijn uitgangspunt is dan ook dat alles in principe mag, zolang het maar andere studenten of mij als docent niet van leren of doceren afleidt.

Eten in de klas? Ik zeg meestal: prima, zolang het niet kraakt, ruikt of knoeit want dan leidt het in ieder geval mij af. Telefoons op tafel? Ik zie dat het al snel andere studenten afleidt en omdat ik eindverantwoordelijk ben voor het leerklimaat, wil ik dat vanaf het eerste moment graag voorkomen: in de tas dus.

Als ik uitleg dat alles in het teken staat van leren en met hun inventariseer welk gedrag hieraan bijdraagt en wat het verstoort, begrijpt iedereen waarom de regels er zijn en hoe ze het eigen belang dienen.

Hoe pak jij dit aan?

Kijk voor meer informatie op: www.dedocentenacademie.nl

Advertentie

2 reacties op “Regels in de klas: waarom en hoe?

  1. Eten in de klas moet verboden worden. Dat is niet prima. Het leslokaal is GEEN restaurant.
    Als lessen bijvoorbeeld interactief zijn moet eten verboden worden.
    Als docent kun je tijdens een les ook checken of de stof is overgekomen door vragen te stellen.
    Dan past het niet dat studenten eerste hun mond leeg moeten eten.
    Nogmaals : het leslokaal is GEEN RESTAURANT. In bepaalde gevallen kan een uitzondering worden gemaakt voor water.
    Marcel Bruins

    1. Beste Marcel,

      Ik lees dat voor jou de regel ‘eten doen we in de kantine’ belangrijk is voor jouw lesgeven. Prima om dan die regel te stellen. Zoals we al zeiden, als iets het lesgeven of leren voor jou verstoord dan moet je daar een heldere regel over opstellen. Belangrijk vinden wij om niet alleen de regel te stellen maar vooral ook de achterliggende behoefte te communiceren. Dan creëer je meestal meer begrip. Verder werken regels nog beter als ze gezamenlijk met de studenten zijn afgesproken en als ze positief geformuleerd zijn (dus: eten doen we in de kantine).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *