Bij de les

Regels in de klas: waarom en hoe?

Medewerkers van De Docentenacademie voor effectief onderwijs geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Saskia van Laar, over het nut van regels in de klas.

Mogen studenten wel of niet eten in de klas? Mag de telefoon op tafel of moet hij in de tas? Worstel je soms ook met regels in de klas? Waarom stel je ze en hoe pak je dat aan?

Van de week gaf ik een training ´Verbindend klassenmanagement´, waarin we eerst met elkaar op een rij zetten: aan welke behoeften van studenten draagt een les eigenlijk bij? De docenten noemden van alles waaronder de behoefte aan contact, inspiratie, verbinding, ontwikkeling, plezier en erbij horen. Uiteindelijk concludeerden we dat een les puntje bij paaltje om één behoefte draait: de behoefte om te leren.

Studenten komen tenslotte naar ons toe om een beroepskwalificatie te halen. Wij ´beloven´ ze dat ons programma ze daartoe opleidt. Aan die belofte zijn we ook wettelijk gehouden en als docenten spelen we hierin een cruciale rol. Aan ons namelijk de schone taak om een uitdagend en een veilig leerklimaat te creëren waarin iedere student optimaal kan leren.

In de klas heb je hiervoor regels nodig. Want de student zit er (als het goed is) niet in zijn eentje. Er zijn ook andere studenten die komen om te leren. Bovendien ben jij er als docent natuurlijk ook nog. En je wil je werk goed kunnen doen, wil er überhaupt een les zijn.

Regels zijn er dan ook voor bedoeld om het meest geschikte leerklimaat voor iedereen te bewerkstelligen en te bewaken. Mijn uitgangspunt is dan ook dat alles in principe mag, zolang het maar andere studenten of mij als docent niet van leren of doceren afleidt.

Eten in de klas? Ik zeg meestal: prima, zolang het niet kraakt, ruikt of knoeit want dan leidt het in ieder geval mij af. Telefoons op tafel? Ik zie dat het al snel andere studenten afleidt en omdat ik eindverantwoordelijk ben voor het leerklimaat, wil ik dat vanaf het eerste moment graag voorkomen: in de tas dus.

Als ik uitleg dat alles in het teken staat van leren en met hun inventariseer welk gedrag hieraan bijdraagt en wat het verstoort, begrijpt iedereen waarom de regels er zijn en hoe ze het eigen belang dienen.

Hoe pak jij dit aan?

Kijk voor meer informatie op: www.dedocentenacademie.nl