Politieke partij Student & Starter gelanceerd

Het is druk op de studentenkamer van Steven Menke. Op de banken van zijn 20 m2 in de Hamburgerstraat zitten zondagavond tien mensen druk te tikken. Ze leggen de laatste hand aan de teksten van hun nieuwe partij ‘Student & Starter’ die in maart 2014 aan de Utrechtse gemeenteraadsverkiezingen mee gaat doen.

De 24-jarige Menke is student aan de Universiteit Utrecht en de Universiteit voor Humanistiek en initiatiefnemer van de nieuwe politieke partij. Hij vindt het belangrijk dat studenten en starters, toch 23 procent van de stemgerechtigden in Utrecht, niet goed gehoord worden in de gemeentepolitiek. Menke: ‘Er wordt altijd wel gesproken over deze doelgroep, maar waarom spreken ze niet zelf? Er zitten nog maar twee studenten in de gemeenteraad, dat zegt genoeg.’

Geen one-issue partij
Menke vindt het belangrijk om jongeren bij de gemeentepolitiek te betrekken: ‘Het is belangrijk om je te realiseren dat je geen klant bent van de gemeente, maar dat je het beleid zelf kan beinvloeden.’ Student & Starter wordt geen one-issue partij, maar een partij die alle gemeentevraagstukken vanuit het perspectief van haar aanhang bekijkt.

De mensen die nu bij de partij betrokken zijn komen vooral van de HU en de UU. Het zijn gemotiveerde studenten en alumni die al actief waren in verschillende commissies en die het mooi vinden om te kijken hoe ver ze met deze partij kunnen komen. Terwijl ze gezamenlijk twee rijsttafels naar binnen werken bespreken ze de plannen voor de lancering op dinsdag.

Er zijn ballonnen die opgeblazen moeten worden, truien die opgehaald diensten te worden en een meters lang lint dat om de groep studenten en starters heengebonden moet worden. ‘Als iedereen vijf mensen meeneemt ziet het er in ieder geval lekker uit voor de pers’, roept de PR-dame. Er wordt instemmend gekninkt en druk gefacebookt.

Partijprogramma
De partij heeft nog geen volledig inhoudelijk programma, maar stelt expertisegroepen samen waarin gespraat wordt over huisvesting, kennis & werk, vervoer, vrije tijd, cultuur & sport en duurzaamheid. Studenten en alumni die zich met deze onderwerpen bezighouden onderzoeken wat er politiek gedaan kan worden met deze thema’s. Zij stellen het kader vast en daarna wordt er tijdens discussieavonden bekeken wat de oplossingen zouden kunnen zijn. Naar aanleiding hiervan wordt het partijprogramma samengesteld dat midden januari af moet zijn.

Menke probeert de gemeentepolitiek toegankelijker te maken door zijn partij niet traditioneel in te richten. Een gemiddeld gemeenteraadslid heeft al een politieke carriere achter de rug en vindt het geen probleem om zich voor vier jaar vast te leggen. De meeste jongeren hebben geen politiek verleden en kunnen zich helemaal geen vier jaar vastleggen omdat ze moeten afstuderen of  misschien voor een baan naar de andere kant van het land moeten verhuizen.

Dakpanconstructie
Daarom wil Student & Starter met kortere termijnen gaan werken. Menke: ‘Ik kan me voorstellen dat iemand best voor twee jaar in de raad wil. We denken over een soort van dakpanconstructie waarbij verschillende mensen elkaar tijdens hun termijn overlappen en er geen kennis verloren gaat. Dit zou de drempel om mee te doen enorm moeten verlagen.’

Na de vergadering wordt er gewerkt aan de interviewtraining. Menke doet dinsdag de woordvoering en de aanwezigen vuren de ene na de andere kritische vraag op hem af. Als hij dit vragenvuur overleeft, staat hij dinsdag stevig voor de camera’s. Klaar voor het echte werk dat hopenlijk vanaf maart van start gaat.

Drie zetels
De partij hoopt op 3 zetels in de gemeenteraad. Voor een zetel zijn ongeveer 2800 stemmen nodig. In Utrecht wonen bijna 60.000 mensen tussen de 18 en 26 jaar oud. Het zou dus moeten kunnen.