Duurzaam plastic pasje, recyclen van mobieltjes en ambitieuze plannen

Een sleutelkaart met HU-logo van gerecycled plastic, een inzamelapparaat voor afgedankte mobieltjes en veel ambitieuze plannen: ze waren er allemaal bij de officiële opening van het Green Office van de HU.

Door Gerard Rutten

Enkele tientallen studenten en medewerkers woonden de bijeenkomst donderdagmiddag 22 september bij. Plaats van handeling: een hoek van de kantine aan de Padualaan 97, het tijdelijke onderkomen van het Green Office. Opvallend zijn de groene shirts die de studenten van het office dragen, met opdruk: ‘Green Office HU, positive energy’. Aan de wand hangen stoffen tassen met hetzelfde logo.

Verzamelbak voor afgedankte mobieltjes

Het Green Office is een half jaar geleden van start gegaan en wil duurzaamheid binnen de HU bevorderen. Het start zelf projecten maar ondersteunt ook initiatieven van studenten en medewerkers – en zijn nog op zoek naar projecten. Het Greenteam bestaat uit een aantal studenten van verschillende faculteiten en een coördinator. Het eerste bureau in Nederland werd in 2010 opgericht aan de Universiteit Maastricht, waarna andere universiteiten volgden.

Energieneutraal
Kayan Lam, studente Bedrijfscommunicatie en een van de leden van het Greenteam, overhandigde aan collegevoorzitter Jan Bogerd een milieuvriendelijke sleutel/koffie/kopieerkaart. De kaart ziet er net zo uit als de gangbare rode pas met HU-logo, alleen is dit exemplaar gemaakt van gerecycled plastic. Nadat hem was verzekerd dat het daadwerkelijk werkt en niet duurder is dan de gewone kaart, toonde Bogerd zich enthousiast.

Bogerd wees op de plannen van de gemeente Utrecht om in 2030 energieneutraal te zijn; dus dat de stad evenveel energie opwekt als verbruikt. Een initiatief waarin hij zich goed kan vinden, getuige ook zijn inzet als bestuurslid van een energiecoöperatie die duurzame elektriciteit produceert en inkoopt. ‘Met het Green Office hopen we een beweging in gang te krijgen onder studenten en medewerkers die een bijdrage levert aan een energieneutrale gemeente Utrecht in 2030’, zei hij.

Vegetarisch eten
Tijdens presentaties bleek duurzaamheid verschillend te worden ingevuld. Voor de een is het vegetarisch eten, voor de ander het beperken van CO2-uitstoot, een derde zweert bij boodschappen halen bij de lokale boer en weer een ander houdt het op het hergebruiken van spullen. Dit laatste kan meteen omgezet worden in daden. In de ruimte staat een Funky Phone, een soort omgebouwde wasmachine. Het is een verzamelbak voor afgedankte mobiele telefoons, die worden gerecycled.

Wie oude mobieltjes inlevert, krijgt enkele credits waarmee op het apparaat computergames gespeeld kunnen worden. De Funky Phone blijft nog zeker een maand in de kantine van de Faculteit Educatie staan.

Foto: Kees Rutten