Parviz Samim in de race voor beste docent hoger onderwijs

HU-docent Parviz Samim is een van de vijf genomineerden van de landelijke verkiezing van Docent van het Jaar. De docent won vorig jaar de beste docentverkiezing aan de Hogeschool Utrecht.

De landelijke verkiezing van de Docent van het Jaar voor het Hoger Onderwijs wordt georganiseerd door studentenorganisatie ISO. De andere genomineerde docenten komen van de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten, de Haagse Hogeschool, de Universiteit Utrecht en NHL Hogeschool. Op 1 april reikt minister Bussemaker de prijs uit aan de winnaar. De docenten geven die dag een kort hoorcollege.

Vluchteling
Over Samim schrijft het ISO dat hij begon als Afghaanse vluchteling op het mbo en uiteindelijk een mastergraad behaalde aan een universiteit. ‘Ondanks de grote groepen waar hij als docent Privaatrecht en Publiekrecht voor staat, gaat hij de interactie met de student aan en houdt ze geboeid.’ Vorig jaar won hij zowel de jury- als publieksprijs van de verkiezing aan de HU. In 2013 was hij een van de finalisten in de beste docent-verkiezing aan de HU.

Studenten en het bestuur van de instellingen voor hoger onderwijs hebben een kandidaat aangedragen. Daaruit zijn de vijf genomineerden geselecteerd. De wedstrijd wordt georganiseerd om aandacht te vestigen op de kwaliteit van docenten aan hogescholen en universiteiten.