Opnieuw Utrechts protest tegen woningnood studenten

Foto Street View

Er is een nieuwe groep opgestaan die ageert tegen woningnood onder studenten. Student Housing Action demonstreert vrijdag 13 oktober voor Janskerhof 3, een pand van de Universiteit Utrecht in het centrum van de stad.

Op haar Facebookpagina roept de groep studenten op om precies om drie uur een ‘vreedzaam’ protest te laten horen ‘om het gebrek aan betaalbare huisvesting in Utrecht onder de aandacht te brengen’. Neem een slaapzak, matje of dekentje mee, luidt het advies.

De studenten eisen betaalbare woonruimte voor zowel internationale als Nederlandse studenten in Utrecht, andere steden in Nederland en elders in Europa. De demonstranten zullen er niet de nacht doorbrengen. Volgens een folder – die zowel in het Nederlands als Engels is geschreven –  duurt de actie tot 17.00 uur.

Petitie
Tijdens het protest zal een petitie rondgaan die getekend kan worden. Bezoekers van het monumentale universiteitsgebouw kunnen gewoon naar binnen en buiten. De actie is georganiseerd door enkele studenten van de universiteit.

Begin september organiseerden enkele studentenorganisaties een pop-up camping in De Uithof als ludiek protest tegen de woningnood van met name internationale studenten. Ook de politiek roert zich: GroenLinks en SP dienden gisteren in de Tweede Kamer een motie in voor een nieuw actieplan studentenhuisvesting.