Opleidingscommissie heeft nu meer te vertellen

De opleidingscommissies van de HU krijgen met terugwerkende kracht vanaf 1 september meer te zeggen. Zij kunnen voortaan niet alleen adviseren, maar hebben ook instemmingsrecht op onderdelen van het onderwijs- en examenreglement (OER).

De opleidingscommissie (OC) en gemeenschappelijke opleidingscommissie (GOC) kunnen sommige voorstellen van het management van de opleiding en het instituut goed- of afkeuren. Bij afkeuring moet het management met verbeterde plannen komen en die opnieuw ter instemming voorleggen. De plannen gaan pas door als de OC zijn fiat heeft gegeven. ‘Daarmee krijgt de opleidingscommissie een belangrijke stem in de vormgeving van de opleiding’, stelt het onderwijsadviesbureau Hobéon.

De OC moet bijvoorbeeld goedkeuring geven aan de competenties die studenten voor het eind van hun studie behoren te  verwerven. Ook gaan ze over de studielast van de opleiding en de inhoud van de afstudeerrichtingen. Daarnaast kan de OC gevraagd en ongevraagd advies geven: bijvoorbeeld over de inhoud van de opleiding en de gang van zaken bij tentamens en examens.

Verkiezingen
De veranderingen bij de OC’s zijn een vervolg op de invoering van de ‘Wet versterking bestuurskracht’ die per 1 september is ingegaan. De HU is bezig met het opstellen van een nieuw reglement voor de verschillende medezeggenschapsorganen: een voorstel ligt ter goedkeuring bij de Hogeschoolraad (HSR) en moet op 1 oktober ingaan. Omdat de wet al van kracht is krijgen de OC’s alvast de nieuwe rechten toebedeeld.

Het nieuwe medezeggenschapsreglement schrijft voor dat de OC’s voortaan voor de helft uit studenten en voor de andere helft uit docenten bestaan. Tot op heden waren het vooral studenten die de commissies bevolkten. Ook komen er net als bij de andere raden voortaan verkiezingen voor de leden van de opleidingscommissies. Dat is opmerkelijk omdat de HU deze verkiezingen pas geleden heeft afgeschaft.

Kenniscentraraad
De nieuwe regeling voor de raden komt in de plaats van de bestaande reglementen, die soms achterhaald zijn. Bij de opheffing van de faculteiten werden de zes faculteitsraden vervangen door 22 instituutsraden. Hiervoor werd een tijdelijk reglement in het leven geroepen. Ook de medezeggenschap van de Kenniscentra – die voorheen onder de faculteiten vielen – moet opnieuw geregeld worden. Zij krijgen in de plannen een eigen Kenniscentraraad.

De Bestuursdienst, die zelfstandig functioneert en niet onder HU Diensten valt, beschikt straks over een Bestuursdienstraad. De Personeelsraad van HU Diensten wordt omgevormd tot de HU Dienstenraad. Die raad krijgt heldere bevoegdheden, zoals instemmingsrecht over de begrotingen van de verschillende diensten.

Foto: College van bestuur van de HU krijgt Toffe Peer Award uitgereikt vanwege de goede online vindbaarheid van de medezeggenschap.