Actueel

Nieuws
16.09.2014

Minister on tour: wat te doen met 800 miljoen?

Studenten en docenten mogen met de minister meedenken. In januari bezoekt ze de HU.
    Nieuws
    16.09.2014

    Studenten 'gefrustreerd' over onderwijsbegroting

    'De minister wil de basisbeurs voor studenten afschaffen, maar investeert zelf geen euro extra in het hoger onderwijs.'
      Nieuws
      16.09.2014

      Begroting hoger onderwijs: wachten op het geld

      Hoger onderwijs moet investeringen eerst zelf voorschieten.
        Nieuws
        16.09.2014

        Troonrede: 'Jong talent cruciaal voor economische groei'

        Voor het eerst in jaren speelde het hoger onderwijs weer een wat grotere rol in de Troonrede.
          Nieuws
          16.09.2014

          Raadsel opgelost: Trajectum-covermodel gevonden

          De dame op de cover van ons septembernummer is getraceerd, het is UU-studente Rachel den Brabander.
            Nieuws
            16.09.2014

            Blauwe hoed voor Bussemaker

            Het is weer Prinsjesdag. En dus draagt de minister een hoed, gemaakt door mbo-studenten.
              Nieuws
              15.09.2014

              UtrechtInc: vier start ups van HU-alumni

              Vier HU-alumni starten een bedrijfje bij ondernemersbroedplaats UtrechtInc.
                Nieuws
                15.09.2014

                Student journalistiek schrijft thriller

                Tweedejaars Terence Garnier is de auteur van Mise.
                  Nieuws
                  15.09.2014

                  LSVb en Rover in actie tegen onterechte ov-boetes

                  Je mag gratis met de trein reizen, maar krijgt toch een boete als je vergeet in te checken. Daar moet snel een einde aan komen.
                    Nieuws
                    15.09.2014

                    Twee onderzoeken genomineerd voor RAAK-award

                    Van het Kenniscentrum Werken in Justitieel Kader en het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek.

                      Nieuws
                      01.03.2013

                      Open universiteiten vechten terug

                      Jarenlang werd het afstandsonderwijs in Nederland gedomineerd door de Open Universiteit en private instellingen als de LOI. Maar nu steeds meer universiteiten hun colleges online zetten, moeten ze snel actie ondernemen.

                      De zogeheten ‘massive open online courses’ (mooc’s) die door Amerikaanse topuniversiteiten als Harvard en Princeton online worden gezet, zijn gratis te volgen. Instellingen die geld vragen voor afstandsonderwijs, hebben in de Verenigde Staten als eerste last van de nieuwe manier van lesgeven. Want waarom zou je betalen voor een cursus statistiek als je er gratis één kunt volgen bij een Harvard-hoogleraar?
                       
                      Ook Nederlanders die zich willen laten bijscholen, zijn niet meer per definitie aangewezen op een dure cursus. 'De mooc-markt groeit zo hard, dat ook Europese onderwijsinstellingen daar last van gaan krijgen', beaamt Timo Kos, onderwijsconsultant bij Capgemini. “Ik verwacht dat vooral de open universiteiten hun strategie moeten aanpassen. Ze moeten de opkomst van mooc’s scherp in de gaten houden.”
                       
                      In Nederland hebben private instellingen als LOI en NCOI volgens Kos een voorsprong op de Open Universiteit, omdat ze meer ervaring hebben met de 'vechtmarkt' die het onderwijs op wereldniveau aan het worden is. Hij verwacht niet dat de instellingen per definitie over de kop gaan, want daarvoor zijn er te veel studenten die begeleiding nodig hebben. En dat bieden de mooc’s niet.
                       
                      Daarmee willen de Europese open universiteiten zich inderdaad blijvend onderscheiden, benadrukt Fred Mulder, Unesco-hoogleraar in Open educational resources bij de Open Universiteit en voormalig rector. De instelling heeft een goede reputatie en eindigt steevast hoog in de ranking van de Keuzegids Universiteiten.
                       
                      Nagenoeg alle Europese open universiteiten hebben met elkaar afgesproken om een alternatief te bieden voor de Amerikaanse platforms. 'Door de opkomst van kapitaalkrachtige platforms als Coursera, Udacity en edX moeten we ons nog scherper gaan profileren. De Open Universiteit heeft een sterke positie, maar om die te behouden moeten we wel alert zijn', aldus Mulder.
                       
                      'We hebben jarenlang ervaring met open onderwijs en bieden sinds 2006 gratis zelfstudiecursussen aan. Daardoor hebben de online cursussen van Europese open universiteiten een aantal voordelen ten opzichte van de mooc’s. Ze kennen geen vaste studieroosters, zijn ontwikkeld voor zelfstudie, leggen geen accent op videocolleges, en je kunt er een formeel certificaat mee halen.' Het zijn dan ook geen mooc’s, maar mouc’s (‘massive open university style courses’), benadrukt hij.
                       
                      Bovendien zullen de mouc’s ook in andere talen dan alleen het Engels worden aangeboden. 'Daar komt nog bij dat de culturele context belangrijk is in het onderwijs. Een regelrechte export van Amerikaanse onderwijsproducten naar andere continenten is zeker niet op voorhand een succes.'
                       
                      Anders dan bij Coursera en Udacity komt er geen overkoepelend operationeel platform maar alleen een communicatieportaal dat doorverwijst naar de instellingen die de mouc’s aanbieden. Dat wordt waarschijnlijk begin april gelanceerd.
                       

                      You are here