Ook Utrechtse afdeling De Nieuwe Universiteit van start

Woensdagavond 4 maart organiseert de Utrechtse afdeling van De NIeuwe Universiteit een eerste ‘open brainstorm’. Deze bijeenkomst is gericht op studenten en medewerkers van Universiteit Utrecht (UU) en ook Hogeschool Utrecht.

‘We hanteren hetzelfde principe als bij het Maagdenhuis. Iedereen is welkom: studenten, docenten en bestuurders’, zegt Isabeau Jensen, UU-student en secretaris van Studentenunie VIDIUS. De Nieuwe Universiteit Utrecht richt zich zowel op de universiteit als de HU, benadrukt zij.

Meer democratie
Naar aanleiding van de bezettingen van het Bungehuis en Maagdenhuis in Amsterdam gaan Utrechtse studenten in gesprek over de vraag hoe de eisen van meer democratie vertaald kunnen worden naar de instellingen. ‘Hoe kunnen ze democratischer worden en hoe kan de kwaliteit van het onderwijs weer voorop komen te staan na het rendementsdenken van de afgelopen jaren’, legt Jensen uit.

De bijeenkomst begint om 19.00 uur en vindt waarschijnlijk plaats aan de Drift 21 (zie update hieronder) in het centrum van de stad, een gebouw van de faculteit Geesteswetenschappen. Een Amsterdamse activist zal vertellen hoe het er in Amsterdam aan toe is gegaan, waarna de discussie begint. Vervolgsessies zijn gepland op 11 en 18 maart.

Steun
Op de evenementenpagina op Facebook melden enkele tientallen studenten dat ze de bijeenkomst gaan bijwonen. Daaronder ook de HU-studenten Ellen Schepens (secretaris van de Landelijke Studentenvakbond) en Gijsbert Brinkman (lid van het dagelijks bestuur van de Hogeschoolraad). De studentenfractie MUST van de HSR steunt de Amsterdamse actievoerders voor een ‘transparant, eerlijk en bekwaam bestuur’, meldde zij in een verklaring.

UPDATE
De definitieve locatie van de bijeenkomst is Achter de Dom 22-24 lokaal 2.02 (nieuw adres).