Ook PvdA wil tweede studie weer betaalbaar maken

Voor een tweede bachelor- of masteropleiding betaal je zomaar vijftienduizend euro collegegeld per jaar. Dat moet veranderen, vindt nu ook de Partij van de Arbeid.

Een bron in de PvdA bevestigt het bericht van RTL Nieuws hierover. RTL kreeg de doorrekening van de onderwijsplannen van D66 en de PvdA toegespeeld. Officieel komen de berekeningen van het Centraal Planbureau pas donderdag naar buiten.

Hiermee gaat de regeringspartij verder dan haar eigen verkiezingsprogramma. Daar stond dit nog niet in. Het nieuwe plan zou 150 à 200 miljoen euro kosten. Van D66 was al bekend dat de partij de tweede studie weer betaalbaar wil maken.

Miljarden
Beide partijen trekken volgens RTL Nieuws miljarden uit voor het onderwijs: D66 wil er structureel 4,5 miljard extra aan besteden en de PvdA 2,5 miljard structureel en 2,5 miljard incidenteel. Ze willen onder meer de lerarensalarissen verhogen en de klassen verkleinen.

Vroeger konden studenten eindeloos studeren tegen het gewone collegegeld, al kregen ze na verloop van tijd geen studiefinanciering meer. Maar sinds 2010 moeten studenten voor een tweede studie het ‘instellingstarief’ betalen.

Dat is te danken aan toenmalig onderwijsminister Ronald Plasterk van de PvdA. Hij zorgde ervoor dat iedereen nog maar één bachelor en één master bekostigd krijgt. Alleen voor zorg- en onderwijsopleidingen is een uitzondering gemaakt en ook dubbelstudenten mogen hun parallelstudie tegen het lage tarief afronden.

De tarieven van de onderwijsinstellingen schoten omhoog en de verschillen zijn opvallend: voor een medische bachelor betaalt een student vijftienduizend euro aan de Vrije Universiteit en 32 duizend euro in Maastricht. Alfastudenten betalen tussen de vier- en tienduizend euro, afhankelijk van de onderwijsinstelling.

Ridicuul
Minister Bussemaker (eveneens PvdA) dreigde twee jaar geleden de tarieven te beperken als de onderwijsinstellingen zich niet goed konden verantwoorden, maar daar is verder weinig van vernomen. De PvdA-fractie heeft zich vaker uitgesproken tegen de ‘ridicule’ tarieven.

Het is de vraag of de plannen erdoor komen in een toekomstige coalitie. Het CDA wil niet reageren op vragen over het collegegeld voor tweede studies en de VVD vindt het geen goed idee: dat geld kan volgens de liberalen beter besteed worden.