Onmetelijk veel eer voor winnaars Vidius-awards

Studentenunie Vidius reikte gisteren de Vidius-awards voor beste medezeggenschapper en beste studentbestuurder van 2016 uit. Dit gebeurde tijdens de Nacht van de Professoren in de Woolloomooloo. Winnaars kregen ‘onmetelijk veel eer en waardering voor hun inzet’, terwijl professoren van de Universiteit Utrecht en de HKU hun favoriete plaatjes draaiden.

‘Met de Vidius-awards willen we mensen die zich belangeloos inzetten voor hun school en de stad bedanken ’, zegt Pijke Dorrestein, HU-student Internationale Communicatie en Media en voorzitter van studentenunie Vidius. Hij is blij met de opkomst bij de Nacht van de Professoren. ‘Het publiek is ontzettend gemêleerd en dat is de kracht van dit evenement’, zegt Pijke. Studenten van de HKU, universiteit en hogeschool waren aanwezig bij het evenement. Helaas waren er geen HU-docenten om plaatjes te draaien. ‘Vorig jaar draaide Jan Bogerd (collegevoorzitter van de HU – red.), maar helaas kon hij deze keer niet’, vertelt Pijke.

Moment van de waarheid
Rond twaalven brak het moment van de waarheid aan en werden de Vidius-awards uitgereikt. HU-student Logopedie Joëlle Lufueni werd als voorzitter van OSHU genomineerd voor beste studentbestuurder. Bij het noemen van haar naam klonk er luid gejoel door de zaal. ‘En we waren maar met z’n tienen’, zegt Joëlle. Ze nam een paar goede vriendinnen, bestuursgenoten, leden van Student & Starter en een DJ van de UIT 2015 mee. Helaas won ze geen Vidius-award. ‘Ik vind het jammer dat ik niet gewonnen heb, maar de nominatie was al een hele eer. Ik zie het als waardering voor mijn werk als studentbestuurder’, aldus Joëlle. De award voor beste studentbestuurder ging naar Tessa Speelman, voorzitter van studentenvereniging AEGEE-Utrecht.

Stefan Postulart, HU-student Leraar Nederlands en bestuurslid van de faculteitsraad Educatie, werd genomineerd voor beste medezeggenschapper. ‘Ik had totaal niet verwacht dat ik genomineerd zou worden’, zegt Stefan. De award voor beste medezeggenschapper ging niet naar hem, maar naar Carlien Ostermeier, bestuurslid van de faculteitsraad Sociale Wetenschappen. ‘Als ik had gewonnen, was dat een groot compliment geweest’, zegt Stefan. ‘Niet alleen voor mij, maar ook voor de HU. Maar de waardering is al uitgesproken door de nominatie. Daar ben ik ook trots op.’

Foto: winnaressen van de Vidius-awards 2016. Links: Tessa Speelman. Rechts: Carlien Ostermeier.