Onderwijsfestival HU Next18: wat vonden ze ervan?

1000 deelnemers, 136 sprekers, 96 sessies: het onderwijsfestival HU Next18 begon op woensdag in de Werkspoorkathedraal. Judith Tielemans fotografeerde én interviewde bezoekers en deelnemers.

Maaike Krijtenburg (26), vijfdejaars creatieve therapie

‘De Hogeschool heeft me gevraagd om een live-schilderij te maken. Ik doe dit normaal gesproken op beurzen of bruiloften. Het is de eerste keer dat ik op zo’n groot canvas schilder, dat is even wennen.

Ik begon met live schilderen tijdens de minor ‘Project van je leven’. Daarbij mag je zelf bedenken wat je wilt doen, mits het op niveau is en de punten waard is. Ik vind mijn studie erg leuk, maar het is natuurlijk cliënt-gericht en ik merk dat ik eigenlijk het allerliefste schilder. Het leukste aan dit werk is dat je op allerlei plekken komt. Vanochtend stond ik hier al om half negen. Morgen is er weer een nieuwe dag, dan draai ik mezelf om en ga ik de andere kant van de foyer namaken.

De mensen hier maken snel een praatje met me of geven me een compliment. Volgens mij is zo’n dag wel goed voor de hogeschool. Het is belangrijk om na te denken over de toekomst, om niet altijd in het veilige nu te blijven. Het hoorspel van Green Office vond ik erg mooi. Ik werd echt aan het denken gezet over een duurzame toekomst.’

Anouk Bobman (22), tweedejaars Journalistiek

‘Ik ben gevraagd om op het Onderwijsfestival een presentatie te geven over de honours-cursus die ik heb gevolgd over het psychologische interview. Die cursus bestond uit vier lessen en de groep uit zo’n 24 studenten. We kregen les over hoe je zo’n interview het beste kunt aanpakken en mochten het ook direct in de praktijk toepassen door mensen met een trauma te interviewen. Deze cursus is voor mij een levensveranderende ervaring geweest, omdat ik er achter ben gekomen dat er meer schuilt achter mensen dat je denkt.

Ik maakte ook kans om honours-student van het jaar te worden, maar ik dacht al dat ik niet zou winnen. De concurrentie is groot: er zijn bizar veel goede honours-cursussen en er lopen hier veel bijzondere studenten rond. Ik zou het leuk vinden om in de toekomst nog een honour te doen. Het liefst iets toegespitst op technische vaardigheden, zoals schrijven. Zulke vakken mis ik af en toe in de studie.’

Jens Gijbels (33), freelance designresearcher

In mijn werk ben ik veel bezig met het ontwerpen van onderwijsprogramma’s. Het liefst doe ik dat met en voor gebruikers, dus in dit geval met studenten en docenten. Michiel Scager, één van de sprekers op het onderwijsfestival, zei in zijn sessie: “Als we beter weten hoe een student denkt, leeft en leert, dan kan dat het onderwijs verbeteren.”
Daar ben ik het volledig mee eens. Voor mijn idee wordt de kloof tussen docent en student kleiner. Veel sessies vandaag zijn erop gericht om studenten meer ruimte te geven om hun eigen pad te volgen. Dat is een positieve trend. Op een dag als vandaag komt de hele hogeschool bij elkaar. Het is nu één school in plaats van één school met verschillende afdelingen.