‘Normaal zingen we in dure huizen’

Bij een studentenkamerfestival denk je niet meteen aan klassieke muziek. Toch was dat donderdag het geval tijdens de eerste versie van Stukaklassiek. Student muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht (UU) Kayleigh Hagen (21) stelde haar kamer ter beschikking voor het Olga Vocal Ensemble.

Hagen wil dat de drempel voor het beluisteren van klassieke muziek lager wordt. ‘Ik denk dat het in de klassieke wereld belangrijk is om het oubollige imago eraf te halen. Het beeld van strak-in-pak en alleen maar netjes mogen doen is totaal achterhaald. En stukaklassiek is daar geschikt voor.'

Geschikte kamer
Zelf is Hagen dol op klassieke muziek. Ze besteedt er veel aandacht aan binnen haar studie. Via een vriend die bij 24Classics werkt, een online en offline platform voor klassieke muziek, hoorde ze voor het eerst over Stukaklassiek. ‘Hij vond mijn kamer heel geschikt en hoefde niet veel moeite te doen om me over te halen', lacht de enthousiaste Hagen.

Intiem
Olga Vocal Ensemble, bestaande uit vijf jonge mannen, heeft zijn eigen redenen om mee te doen. ‘Het is zo lekker intiem’, vindt groepslid Gulian van Nierop. ‘In een kleine ruimte met weinig mensen ontstaat een magische sfeer. Heel anders dan wanneer je op een podium staat.’

Zijn collega Jonathan Ploeg is het roerend met Van Nierop eens. ‘Muziek maken gaat over de overdracht van emoties. Dat gaat het beste wanneer je het publiek recht in de ogen aan kunt kijken.’

Dure huizen
Het is voor de mannen wel de allereerste keer dat ze in een studentenhuis optreden. Toch een beetje vreemd. ‘Normaal staan we in dure huizen voor heel ander soort publiek te zingen’, lacht Ploeg. ‘Maar dit heeft ook wel wat. We laten in ieder geval zien dat onze muziek voor meerdere doelgroepen geschikt is.