Kamervragen over kraakles studentenbond

De Partij Voor de Vrijheid wil dat minister Plasterk optreedt tegen de Amsterdamse studentenbond ASVA. Die biedt namelijk volgende week een cursus kraken aan. Onacceptabel, vindt de club van Wilders.

De kamerleden Bosma en Brinkman vinden dat minister Plasterk van OCW het bestuur van de ASVA een eenmalige waarschuwing moet geven. En als ze het nog eens in hun hoofd halen om ‘strafbare handelingen uit te leggen en aan te moedigen’, dan moet hij ze persoonlijk van de universiteit sturen.

De ophef rond de cursus wekt verbazing bij de ASVA. ‘We zijn niet voor of tegen kraken, alleen in Amsterdam is woonruimte schaars en duur’, zegt cursusleider Thomas Smits. ‘Voor sommige mensen is kraken dan een oplossing, en wij laten maandag zien hoe je dat ‘netjes’ doet. En voor zover ik weet is kraken nog steeds legaal.’

De Amsterdamse studentenbond heeft nog wat vrije plaatsen voor de cursus. Overigens biedt de ASVA op dezelfde dag ook een cursus zwaardvechten aan. Tegenstanders die verhaal willen halen bij de bond zijn dus gewaarschuwd.