Nieuw Green Office HU: duurzaamheid moet leuk zijn

Green Office, een nieuw panel om duurzaamheid binnen de HU te bevorderen, is deze week begonnen met het in kaart brengen van duurzaamheid binnen de HU. Het panel, waaronder zes studenten van verschillende opleidingen, zal in de toekomst projecten gaan opzetten om de HU duurzamer te maken.

Hogeschool Utrecht heeft Green Office opgestart omdat ze duurzaamheid erg belangrijk vinden, maar het nog ontbreekt aan voldoende uitvoering. Het panel moet duurzaamheid nu zichtbaar gaan maken. In sommige HU-gebouwen lukt dit al, door bijvoorbeeld gescheiden afvalbakken. Volgens projectleidster Saskia Hanssen (links op de foto) kan dit nog een stuk beter, maar vooral leuker. ‘Zo denken we aan een grote asbak met verschillende vakken. Elk vak staat dan bijvoorbeeld voor een andere voetballer, waarvan studenten hun favoriet kunnen kiezen’, legt Hanssen uit. Dit moet studenten stimuleren om hun sigaret niet op de grond te gooien. ‘Met een beschuldigend vingertje wijzen heeft geen zin. Het moet leuk zijn.’

Het team kijkt niet alleen wat er op HU-locaties kan gebeuren, maar wil ook het gedrag van medewerkers en studenten beïnvloeden. ‘Als ze binnen de HU bewust worden gemaakt van duurzaamheid, kan dat ook invloed hebben op hun gedrag buiten de HU’, licht Hanssen toe.

Green Office wil duurzaamheid in alle opleidingen laten terugkomen, door in de toekomst studententeams in te zetten. De teams kunnen een studieopdracht aan Green Office koppelen, die hun ideeën wellicht uit gaan voeren.

Het initiatief komt voort uit het project ‘Duurzame Uithof’,  een project van HU, UU en het UMC voor een duurzaam Utrecht Science Park in 2040.  Momenteel zit Green Office in een testfase van twee jaar, daarna wordt bekeken of Green Office op deze manier verder gaat.