Nieuws

Minister wil snoeien in bureaucratie onderwijs

Het kan veel doelmatiger.

Het onderwijs kan bezuinigen door ‘te kappen in het woud van overleggen’, zegt minister Van Engelshoven. Ze geeft hiermee antwoord op vragen van de Tweede Kamer over de zogenoemde doelmatigheidskorting. 

De Kamer toonde zich gisteren geïrriteerd over de term doelmatigheidskorting, waarmee het kabinet wil bezuinigingen. Het Nederlandse onderwijs is immers al superefficiënt, hoe kan daar nog winst behaald worden?

De oppositie is bang dat deze bezuiniging ten koste gaat van het lesgeven, en dat de druk in het onderwijs zo alleen maar oploopt. Dat erkent Van Engelshoven, maar de bezuiniging ligt er nu eenmaal. Kom maar met suggesties om die weg te werken, zei ze vandaag.

Overlegcultuur
Harm Beertema (PVV) deed gisteren al een voorzet. ‘Nergens wordt zoveel overlegd als in het onderwijs. Al dat geld komt direct of indirect via de scholen uit de onderwijsbegroting.’ Moeten we niet gewoon flink eens snijden in die overlegcultuur, vroeg hij de minister.

Van Engelshoven kan zich daar wel in vinden, zei ze vandaag. ‘Ik ben het met Beertema eens dat we door de bestuurlijke bomen het bos niet meer zien. Die doelmatigheidskorting kan worden ingevuld door te kappen in het woud van overleggen.’ Ze wil daarover eerst met – jawel –  het werkveld in gesprek.

Beertema twijfelt over het nut daarvan. ‘Ik vind het hele mooie warme woorden die u spreekt, maar u weet ook dat elke bureaucratie het doel heeft zichzelf in standhouden. We moeten niet met die stichtingen in gesprek gaan, we moeten zelf bepalen hier wat zinvol is en wat niet.’

Maar de minister laat zich niet van haar stuk brengen. ‘Ik zit nu eenmaal zo in elkaar om eerst in overleg te gaan.’

 

 

Advertentie

1 reactie op “Minister wil snoeien in bureaucratie onderwijs

  1. Als ik het woord ‘doelmatigheid’ goed begrijp als het gaat om de onderwijs overlegstructuur, heb ik meteen een associatie met de duur van overleg over onze nieuwe regering en het dichtgetimmerde regeerakkoord. En alles wat daar mee te verder te maken had. Bedoelt de regering dit soort overlegstructuur? Zo ja, dan hebben zij daar in ieder geval van geleerd hoe het niet moet.
    Geweldig dat zij dit nu kunnen spiegelen naar het onderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *