Minister Van Engelshoven in gesprek met HU-studenten

Rechtst minister Van Engelshoven (foto: Kees Rutten)

Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven (D66) bracht maandagmiddag 27 november een bezoek aan de HU. Ze sprak een uur met studenten van Selficient (duurzaam huis) en van de masters van het Instituut Archimedes (lerarenopleidingen).

Het zal een van de eerste keren zijn dat zij als minister een hogeschool aandeed. Het kabinet Rutte III is eind oktober van start gegaan. Van Engelshoven is eerste minister op het departement Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen en heeft hoger onderwijs, wetenschap, cultuur en emancipatie in haar portefeuille.

Ontspannen bij een kopje thee hoorde ze in een ruimte op de begane grond van Padualaan 99 de presentaties aan van de studenten. ‘Kijk, jullie zijn in de prijzen gevallen’, zegt ze tevreden na een filmpje van het team dat in Amerika meedeed aan een wedstrijd voor het meest duurzame huis. Ook stelde ze geïnteresseerd vragen. ‘Hoe komt zo’n project tot stand?’ ‘Wie betaalt dit?’ ‘Hoe is dit in de opleiding verweven?’

Online platform
Ook de studenten van Archimedes mochten rekenen op haar belangstelling. Zij presenteerden een platform waar docenten overal ter wereld hun lessen online kunnen vormgeven. Kernwoorden zijn blended en gepersonaliseerd leren. De minister bleek enthousiast. ‘Je staat zelf aan het stuur van de onderwijsmethode die je gebruikt’, concludeerde ze. Van de studenten ontving ze een voucher met wachtwoorden zodat ze kan inloggen in het systeem.

Later die middag staat een etentje met vertegenwoordigers van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) op de agenda. De studenten gaan voor haar koken.