Minister geeft fiat voor HU-experiment flexstuderen

De HU krijgt toestemming van het ministerie van OCW om komend studiejaar te starten met een experiment met flexibel studeren. Studenten bepalen in dit experiment zelf hoeveel vakken ze volgen en betalen alleen hierover collegegeld.

Het college van bestuur heeft eerder deze week een brief van minister Bussemaker ontvangen waarin zij haar fiat geeft. Ook de Universiteit van Amsterdam en Tilburg University doen mee aan de proef.

Het experiment met flexstuderen is bedoeld voor studenten die de studie combineren met bijvoorbeeld bestuurswerk of topsport, maar ook voor degenen met een beperking of die mantelzorg verlenen. ‘Flexstuderen is geschikt voor iedereen die de behoefte heeft minder te studeren dan de gangbare veertig uur per week’, zegt projectleider Tanja Derksen.

Bindend studieadvies
Komend studiejaar kunnen veertig voltijdstudenten van de opleidingen Social Work, Small Business and Retail Management en Creatieve Therapie meedoen. Zij moeten de propedeuse hebben behaald of in ieder geval een positief bindend studieadvies op zak hebben. In het studiejaar 2018/2019 kunnen vijfhonderd studenten gaan flexstuderen. ‘Dan wordt het HU-breed uitgerold’, vertelt Derksen.

Deelnemers moeten minimaal vijftien van de zestig studiepunten per jaar behalen. Zij betalen dus niet het gehele bedrag aan collegegeld, maar rekenen per studiepunt af. Dit is wel vijftien procent duurder. Studenten kunnen op deze manier zelf hun studietempo bepalen.

Het plan is een initiatief van VVD, PvdA en studentenorganisaties ISO en LSVb, waarna minister Bussemaker het overnam.