Met uitzicht op bos en weiland: zo bevalt de nieuwe FCJ-locatie

Nieuwjaarswensen uitdelen in een bijpassend nieuw gebouw: de timing van de verhuizing bij de Faculteit Communicatie & Journalistiek (FCJ) had slechter gekund. Hoewel deze week nog een onderwijsvrije week is, werkt er al een handjevol studenten en medewerkers in het gebouw aan de Bolognalaan 101. Soms studerend in de kantine of tijdens een rondleiding langs de nieuwe instituutspleinen.

De weg vinden is nog wennen, na jaren op de faculteit aan de Padualaan 99 te hebben gezeten. Zo komt een verdwaalde student journalistiek terecht in de oogkliniek van de Faculteit Gezondheidszorg.
Receptionist Janet den Ouden beaamt dat iedereen nog wat onwennig binnenkomt. Het is rommelig, zegt zij over de opstart. ‘Maar dat hoort bij een verhuizing.’ Noemenswaardige problemen zijn er volgens haar dan ook niet. ‘Iedereen probeert gewoon zijn weg te vinden.’

Rondleiding
En dat gaat soepeler dan gedacht, mede door wat oude bekenden. Café Stefs opende vanochtend voor het eerst op de nieuwe locatie zijn deuren met het vaste barpersoneel, en ook docenten die al jaren op de Padualaan rondliepen, maken zichzelf wegwijs. Docent John Driedonks nam vandaag zijn 25  RTV-studenten mee tijdens de ochtendrondleiding, zodat wanneer de lessen weer beginnen ‘zijn’ studenten alvast gewend zijn.

Volgens hem biedt de nieuwe locatie veel moois voor studenten. Hoewel de tv-studio nog in opbouw is, belooft deze groter te worden en komt er een greenscreen-ruimte. De grotere montageruimtes en lokalen zijn luxer, vindt hij, en minder bedompt dan voorheen. 'We hebben uitzicht op bos en weiland!' De tv-docent is vol vertrouwen dat de nieuwe omgeving snel went. ‘Ja, het oogt nog als een goed ingerichte nieuwbouwflat, maar over twee maanden herken je de boel hier niet meer terug.'

Bekijk meer foto's van de nieuwe locatie op onze Facebookpagina