Melding van misstanden bij introductie Veritas

Ook in Utrecht duiken meldingen op van incidenten tijdens de ontgroening. Tijdens de afgelopen introductie bij studentenvereniging Veritas zouden eerstejaars niet mogen douchen en vielen sommigen flauw tijdens de fitness. Het bestuur van Veritas ontkent de beschuldigingen.

Door Gerard Rutten

Het AD Utrechts Nieuwsblad meldt dit vandaag op basis van een ‘goed ingevoerde bron’. Eerstejaars moesten urenlang fitnessen waarna ze flauwvielen. Ook werden zij in het gezicht geschreeuwd en kregen ze bier over zich heen. ‘Het waren Guantanamo Bay-achtige taferelen’, zegt de bron in de krant.

Een van de aspirant-leden kreeg ‘wondroos’, een infectieziekte aan de huid, en besmette daar ook anderen mee. ‘Velen van hen hadden nog dagen last van de infectie’, schrijft het AD. De incidenten zijn in strijd met de gedragsregels die de studentenverenigingen hebben opgesteld in overleg met de Hogeschool Utrecht en UU.

Huisartsenpost
In een verklaring zegt het bestuur van Veritas zich niet te herkennen in het beeld dat in het artikel wordt geschetst. Er zijn geen meldingen geweest dat er eerstejaars zijn flauwgevallen; wel dreigde dit te gebeuren waarop ze rust en drinken aangeboden kregen. En tijdens een deel van de introductieperiode was er inderdaad geen mogelijkheid om te douchen maar wel volop de gelegenheid om zich te wassen.

Het klopt dat tijdens de introductie enkele aspirant-leden wondroos hebben opgelopen: zij zijn verwezen naar een huisartsenpost en voor een periode naar huis gestuurd. Het bestuur van de vereniging gaat de komende dagen de beweringen in het artikel onderzoeken en zal de uitkomsten melden bij de universiteit en hogeschool.

Op het matje
Het artikel in het AD bevat ‘feitelijke onjuistheden, overdrijvingen en een misplaatste kop’, stelt Veritas. In de kop staat een verwijzing naar de beruchte Amerikaanse gevangenis waar martelingen zouden plaatsvinden. Het Veritas-bestuur: ‘Associaties met Guantanamo bay – gebaseerd op een anonieme bron – zijn nodeloos sensationeel, zeer grievend en dekken de lading van de introductieperiode op Veritas totaal niet.’

Toch is het bestuur bij de universiteit op het matje geroepen en is een stevige waarschuwing gegeven, meldt het online universiteitsmagazine DUB. De UU ontving eerder een melding van vergelijkbare misstanden tijdens de introductie van Veritas. Ook de commotie over de gebeurtenissen bij de Groningse studentenvereniging Vindicat speelde mee. Er komt een gesprek tussen de Utrechtse studentenverenigingen en universiteit en hogeschool over de introductieperiodes en de gedragsregels.

Foto: verenigingsgebouw Veritas/Facebook