Meet en greet met Zora de zorgrobot

De HU doet zondag 2 oktober voor het eerst mee met het Weekend van de Wetenschap, het grootste landelijke technologie- en wetenschapsfestival van Nederland.

Door HU Redactie

De hogeschool opent de deuren van de locatie Heidelberg 7 om het publiek kennis te laten maken met het onderzoek aan Hogeschool Utrecht. Zo vertelt Nadja Jungmann, lector Schulden en Incasso, over de al dan niet rationale keuzes die mensen maken als ze geld uitgeven en heeft ze tips om geld over te houden.

Lector Vraaggestuurde Zorg Helianthe Kort laat zien hoe technologie ons kan helpen langer gezond en actief te blijven, ook als we ouder worden. Maar ook dat technologie niet alles oplost. En onderzoeker Sander Hermsen nodigt het publiek uit een vorkje mee te komen prikken: een trilvork wel te verstaan die aangeeft wanneer je te snel eet.

Proefjes
Kinderen kunnen daarnaast onder begeleiding van studenten zelf allerlei verschillende proefjes doen in een echt laboratorium: onder een microscoop bacteriën bekijken of de proefopstellingen in de hal van Chemische Technologie in werking zien. Natuurlijk zijn kinderen en ouderen ook welkom in het CareTech lab waar ze Zora de zorgrobot ontmoeten en kunnen hinkelen met de ‘intelligente’ tegels.

Heidelberglaan 7 is geopend van 12.00 – 17.00 uur, de toegang is gratis. Het volledige programma van de circa 250 locaties in Nederland staat op Weekend van de Wetenschap, waaronder ook dat van de Universiteit Utrecht en het Hubrecht Instituut.