Achtergrond

Meest gelezen dit jaar: de Trajectum Top 10

Welke artikelen werden het afgelopen schooljaar het best gelezen op de Trajectum-site? We zetten de teller op 1 augustus 2014 en eindigen bijna halfweg jul 2015. Het resultaat: lokale politiek, tentamengedoe en raadsperikelen zorgen voor de meeste aandacht.

1. Tentamen ongeldig, studenten balen
Er was te weinig tijd en dus werd het tentamen voor iedereen ongeldig verklaard. Maar 60 procent had het tentamen wel gehaald. Eind goed, al goed: na alle opwinding hoefden alleen bezwaarmakers te herkansen.

2. Yehudi Moszkowicz: 'geen gezellig kerstdiner in huize Moszkowicz'
Zet de naam Moszkowicz in de kop en landelijke aandacht is gegarandeerd. Zelfs als het gaat om een gastcollege bij de Utrecht College Tour van het jonge neefje Yehudi.

3. Buurman Henk en de examencommissie
Meer tentamenleed (zie de nummer 1): onze columniste Nina Juffermans maakt zich boos over de samenstelling van de examencommissie en ontpopt zich tot een echte Peter R. de Vries.

4. Enthousiasme over treinstation De Uithof
Proefballonnetje van D66 (provinciale afdeling) mag in aanloop naar Statenverkiezingen op veel aandacht verheugen. Wij vermoeden een samenhang met nummer 9 in deze lijst… (en laat dat station er maar snel komen).

5. Hogeschoolraad keurt begroting 2015 af
De Hogeschoolraad liet dit jaar de tanden zien. Bezuinigingen bij HU Diensten, de grote herhuisvestingsplannen en ideeen voor onderwijsinnovatie waren redenen voor een extra kritische opstelling. Ons vermoeden: we gaan nog veel hierover schrijven, het komende jaar.

6. Interview met minister Bussemaker, die andere lestijden wil
De ov-kaart kan alleen behouden worden als hogescholen meer les gaan geven buiten de spits. Dacht de minister. Domme gedachte of de voorspelling van meer gedoe over de ov-kaart in de toekomst? Wij voorspellen het laatste.

7. Grote opkomst bij extra vergadering personeelsraad
In november bezochten ruim 200 mensen een vergadering(!) van de Personeelsraad. Een duidelijker signaal dat de bezuinigingen bij HU Diensten niet lekker liepen was nauwelijks te bedenken.

8. Collegevoorzitter Geri Bonhof vertrekt
Het publiek geheim mocht officieel bekend worden gemaakt: de voorzitter van het college van bestuur vond het na twaalf jaar tijd worden voor iets anders.

9. Student Ayla Schneiders verkozen als D66-Statenlid
Politici klagen soms over te weinig aandacht voor de provinciale verkiezingen. Dit jaar niet, zeker niet bij Trajectum. Met dank aan onze eigen HU-student Ayla Schneiders.

10. Hogeschoolraad keurt opnieuw begroting af
Zie ook nummer 7 en 5. Uiteindelijk gaf de raad toch goedkeuring. 'De relatie met het college is goed', werd erbij gezegd. In elk geval tot de volgende begroting in de raad komt. Met frisse moed kan iedereen het nieuwe jaar in.