Meerderheid: HU geen aantrekkelijke werkgever

Een meerderheid van de medewerkers heeft er geen vertrouwen in dat de HU zich ontwikkelt tot een van de meest aantrekkelijke werkgevers in de regio. Die conclusie valt te trekken uit een poll van de Hogeschoolraad (HSR) onder het personeel van de hogeschool.

‘Ik heb er vertrouwen in dat Hogeschool Utrecht zich ontwikkelt tot een van de meest aantrekkelijke werkgevers in de regio’, luidde de tekst van de stelling die de HSR op 8 januari in een digitale nieuwsbrief aan alle medewerkers voorlegde. De eindstand op 20 januari telde bijna 950 reacties.

Anoniem
Zo’n 62 procent liet blijken het niet eens te zijn met de stelling, waarmee een meerderheid een gebrek aan vertrouwen aan het adres van de hogeschool uitsprak. Daar staat een groep van 24 procent tegenover die de stelling omarmde en de toekomst wel rooskleurig inschat. 14 procent stelt zich neutraal op. De deelnemers aan de poll blijven anoniem.

Maar er is iets fout gegaan: het was mogelijk om vaker dan één keer te stemmen. Van die mogelijkjheid werd vlak na de lancering gretig gebruik gemaakt: in enkele minuten kwamen bijna honderd stemmen binnen bij het antwoord ‘geheel mee eens’, terwijl de andere opties een stabiele lijn vertonen (zie figuur onder). ‘Daar is dus duidelijk door een paar mensen gesjoemeld’, stelt Joost Ansems, lid van het dagelijks bestuur van de raad. Het percentage dat het met de stelling eens is, zou in dat geval kleiner zijn.

Reactie
Jan Bogerd, lid van het college van bestuur, zegt in een reactie op de uitkomst: ‘Ikzelf geloof dat wij een van de aantrekkelijkste werkgevers van de regio gaan worden voor zover we dat nog niet zijn.’ Hij nodigt mensen uit om werkgevers te noemen die aantrekkelijker zijn dat de hogeschool. Daarbij vraagt hij zich af wat mensen verwachten van een werkgever en wat wordt verstaan onder aantrekkelijk.

De stelling is ontleend aan het strategisch document ‘Hogeschool Utrecht in 2020’ waarin de ambities van de HU staan omschreven. De HSR stuurt voortaan elke maand een nieuwsbrief aan het personeel, waarin een Stelling van de Maand is opgenomen. De uitkomsten ervan worden gebruikt in de gesprekken met het college van bestuur.