Meer buitensport-plekken in De Uithof

Een bootcampveld, hardloopbanen en voetbal- en volleybalveldjes. De Uithof is een aantal sportplekken in de buitenlucht rijker.

Door Gwenda Knobel (DUB)

De Universiteit Utrecht wil samen met Sportcentrum Olympos het sporten en bewegen van werknemers en studenten bevorderen. Vandaar dat zij voor een aantal nieuwe voorzieningen in De Uithof heeft gezorgd.

De campus is nu een bootcampveld, twee volleybal- en twee voetbalveldjes rijker. Ook is er voor afstandlopers een traject van 5 kilometer uitgezet dat ongeveer om De Uithof heen loopt en voor de minder ambitieuzen een Olympos-mijl om de Botanische Tuinen. Voor sprinters is er een baan van 400 meter uitgezet achter het Cambridgecomplex. Alle locaties zijn op dit kaartje (pdf) te vinden.

Kleine doelen
Maandag 10 oktober werd met de officiële opening van het bootcampveld tegenover het Educatorium de aandacht gevestigd op de nieuwe sportfaciliteiten. Een sportinstructeur van Olympos liet zien wat er allemaal mogelijk is met onder meer het klimtoestel, de sit-upbankjes en de stepsblokken die op het bootcampveld zijn geïnstalleerd.

Op het voetbalveld naast studentencomplex De Johanna zal studentenvoetbalvereniging Odysseus demonstreren hoe je op een klein veld met kleine doelen toch een leuke potje voetbal kan spelen. Dit is op woensdag 12 oktober tussen 16 en 17 uur. Het tweede voetbalveld is naast ‘het streepjesgebouw’ van de HU aan de Cambridgelaan.

Bakfiets
Op vrijdag is er tussen 16 en 17 uur een clinic van volleybalverenigingen Van Slag en Protos op het veld tussen het Koningsbergergebouw en de Botanische Tuinen. Het tweede veld is bij het Androclusgebouw van Diergeneeskunde.

Volley- en voetballen kunnen binnenkort tegen een borg worden geleend bij verschillende recepties in diverse universitaire panden. Olympos gaat daarnaast regelmatig met een bakfiets met sportattributen rondrijden om studenten en medewerkers aan het bewegen te krijgen.