Nieuws

‘Masterstress’ bij docenten hogeschool

Hbo-docenten hebben last van ‘masterstress’, blijkt uit een enquête van de Algemene Onderwijsbond. Docenten met een bachelordiploma moeten snel een masteropleiding gaan volgen, ook als ze er eigenlijk geen tijd voor hebben.

 
Hogescholen hebben allerlei prestatieafspraken gemaakt met het ministerie van Onderwijs. Die gaan niet alleen over lesuren, uitval en studietempo, maar ook over het opleidingsniveau van docenten. Er zouden meer docenten met een masterdiploma moeten lesgeven aan de hogescholen.
 
Werkvloer
Dat merken hbo-docenten op de werkvloer, meldt de AOb-website Hogeronderwijs.nu op grond van een enquête die door 411 vakbondsleden is ingevuld. De meesten (zeventig procent) hebben al een masterdiploma. Maar de rest (bijna dertig procent) voelt matige tot hoge ‘masterstress’ om een hoger diploma te behalen naast hun toch al drukke baan.
 
Hun collega’s merken dat ook. In mijn docententeam heerst ‘masterstress’, zegt zestig procent van alle ondervraagde hbo-docenten. En nog iets meer docenten (75 procent) zien masterstress in de hele hogeschool.
 
Studiekosten
Volgens de cao krijgen docenten voor 75 procent van de officiële studielast vrij en betaalt de hogeschool de studiekosten. In bijna twee derde van de gevallen gaat het ook werkelijk zo, zeggen de respondenten. Maar dertig procent antwoordt dat het niet volgens de cao gebeurt. Ook worden studerende docenten in veel gevallen (41 procent) niet vervangen: het team moet hun afwezigheid zelf opvangen.
 
Maar of ze nu goed gefaciliteerd worden of niet, het blijft in de praktijk lastig om het studieverlof ook werkelijk op te nemen. 'In september moesten honderd studenten een stageplaats krijgen, dan kom je niet aan het studieverlof toe', zegt een docent.
 
Praktijkervaring
De bond vroeg ook waar docenten (of hun collega’s) hun masterdiploma behalen. In bijna dertig procent van de gevallen is dat aan de eigen hogeschool. Vrijwel evenveel docenten volgen een masteropleiding aan een andere hogeschool. Meer dan veertig procent volgt een universitaire masteropleiding.
 
Lang niet alle docenten zijn overtuigd van het nut. Eén op de drie vindt dat een docent met een bachelordiploma ook excellent kan functioneren en nog eens één op de acht vindt het vooral belangrijk dat er mensen met recente praktijkervaring voor de klas staan.