Op kamers

Marieke woont in een bejaardentehuis

Marieke Groothuis (25, derdejaars Medische Hulpverlening) woont samen met haar vriend, haar twee katten en haar baardagame (een soort hagedis) in een appartement vlakbij het centrum van Utrecht.

Woont er sinds: april 2016
Betaalt (samen met haar vriend): 690 euro inclusief
Grootte: 50 m2

Het appartement van Marieke bevindt zich voor de verandering eens niet in een studentencomplex maar in een bejaardentehuis. Over anderhalf jaar wordt het pand gesloopt en in de tussentijd mogen er studenten wonen in de appartementen die leeg komen te staan. Of het vervelend is om tussen de ouderen te wonen? Marieke vindt het juist leuk. Doordat er regelmatig iets georganiseerd wordt voor alle bewoners van het pand (zoals pannenkoeken- en filmavonden), komen de studenten en de ouderen veel met elkaar in contact.

Mariekes appartement bestaat uit een woonkamer, slaapkamer, keuken en badkamer (inclusief beugels aan de muur en zitje in de douche). Een van de eerste dingen die opvalt als je het appartement binnenloopt, is de indrukwekkende collectie aan drank die Marieke heeft verzamelt. Ze drinkt er niet heel vaak van, maar vindt het wel leuk om af en toe een cocktail te maken.

Een andere verzameling die Marieke heeft, bestaat uit een collectie van 1500 dobbelstenen of items met dobbelstenen erop. Speciaal voor Trajectum haalt ze deze doos uit de kast:

Marieke begon met deze verzameling toen ze zes verschillende dobbelstenen vond tijdens het opruimen van de spelletjeskast van haar ouders. Ze vond het leuk om ze te bewaren en kreeg ze vanaf dat moment van iedereen. Op haar computer houdt ze een bestandje bij met een omschrijving van elke dobbelsteen die ze heeft. Toen ze 999 dobbelstenen had, heeft ze de duizendste op haar arm laten tatoeëren.

En dit zijn de kleinste dobbelsteentjes van haar verzameling:

Naast haar verzamelingen heeft Marieke nog een aantal dingen die haar appartement persoonlijk maken. Aan de muur van de slaapkamer hangt bijvoorbeeld een bijzonder schilderij van een muzieknoot die ze zelf gemaakt heeft. Ooit wil Marieke deze muzieknoot op haar lichaam laten tatoeëren.

In de slaapkamer van Marieke staat een groot terrarium met daarin de baardagame Captain. Samen met de twee katten (Sparrow en Jack) wordt Captain door Marieke gered als er brand uitbreekt.

Over tien jaar hoopt Marieke op de spoedeisende hulp in het stadje Göteborg in Zweden te werken, omdat ze vaak in dat gebied op vakantie is geweest en het er prachtig vindt.