Marieke Telleman winnaar Ad van Doorenprijs

Marieke Telleman, in juli afgestudeerd bij Orthoptie, heeft de Ad van Doorenprijs 2016 van de Faculteit Gezondheidszorg gewonnen. Dit is de prijs voor de meest bijzondere prestatie op het gebied van honours-onderwijs en is dinsdag 22 november uitgereikt.

De studente heeft op eigen initiatief zes honours-sterren behaald. Die worden toegekend als beloning voor extra uitdagende onderwijstrajecten. ‘Jij bent begonnen als een voorzichtige, wat onzekere student en bent zelfstandig uitgegroeid tot een zelfbewuste professional die ook internationaal aan de beroepsgroep bijdraagt’, zei juryvoorzitter Danielle Poels.

De opleiding Orthoptie richt zich op stoornissen bij de samenwerking tussen de ogen (met als gevolgen bijvoorbeeld hoofdpijn, scheelzien of een lui oog). Zij kreeg de prijs uit handen van de naamgever Ad van Dooren, voormalig lector bij het Lectoraat Innovatie van Zorgprocessen in de Farmacie. Het is de tweede keer dat de prijs wordt uitgereikt.

Symposia
Telleman is ‘blij en trots’ met de gewonnen prijs, zegt ze. Vanaf het eerste jaar woonde ze symposia bij om de opgedane kennis en inzichten toe te passen in het onderwijs en de praktijk. In het tweede jaar volgde ze een cursus over persoonlijk leiderschap. ‘Dat betekende een omslag in mijn denken: voortaan zag ik niet allemaal beren op de weg maar ga ik dingen proberen en zie ik wel wanneer het schip strandt.’

Voor haar afstudeer-scriptie voerde ze samen met een collega-student een onderzoek uit waarbij ze meetmethoden in de orthoptie met elkaar vergeleek. De uitkomsten daarvan presenteerde ze voor een internationaal orthoptie-congres in Rotterdam. Een artikel hierover is aangeboden aan een vaktijdschrift.

Telleman werkt inmiddels als orthopist in het Flevoziekenhuis in Almere en als onderzoeker in het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam. Andere genomineerden waren: Ellen Schepens (Medische Hulpverlening), Marty van de Scheur, Mischa Tol, Carli Heijneman (Oefentherapie Cesar), Ines Roessink, Kelly van Leeuwen, Mattanja Mellema en Jesper Pool (Fysiotherapie).

With honours
HU-studenten kunnen op verschillende manieren honours-trajecten volgen. Zij participeren bijvoorbeeld in speciale programma’s of voeren extra opdrachten uit. Ook is het mogelijk om op eigen initiatief honours-projecten te beginnen. Degenen die vijf sterren hebben behaald, kunnen afstuderen met het predicaat ‘with honours’.