LSVb vindt hogescholen te gierig voor bijzondere studenten

Hogescholen geven te weinig steun aan gehandicapten, topsporters en medezeggenschappers. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan universiteiten, vindt de Landelijke Studenten Vakbond. Maar de hogescholen bestrijden dit.

Universiteiten en hogescholen hebben allemaal een potje met geld voor studenten die vertraging oplopen door een handicap, zwangerschap, topsport of bestuursjaar: dat is het profileringsfonds. Maar wat doen ze met dat fonds, wilde de Landelijke Studenten Vakbond weten.

Universiteiten geven relatief meer uit dan hogescholen, meent de LSVb. Ze besteden gemiddeld 52,93 euro uitkeren per student, hogescholen 10,42 euro. Het verschil zit voornamelijk in de bestuursbeurzen, medezeggenschapsbeurzen en topsport: 1 op de 43 wo-studenten ontvangt daarvoor een beurs, tegen slechts 1 op de 344 hbo-studenten.

Onzin, vindt de Vereniging Hogescholen. Je kunt de bedragen van het profileringsfonds niet zomaar naast het aantal hbo- en wo-studenten leggen. Er vragen in het hbo gewoon minder studenten geld van het profileringsfonds.

De verschillen zijn gering, meent de Vereniging Hogescholen. Sommige hbo-instellingen geven zelfs hogere beurzen dan de universiteiten, blijkt uit een kleine vergelijking:

Het is niet bekend hoeveel studenten een aanvraag indienen bij het profileringsfonds en vervolgens worden afgewezen. De onderwijsinstellingen zijn niet transparant genoeg over de besteding van het geld, vindt de LSVb. Sommige hogescholen en universiteiten willen niet eens bekendmaken hoeveel studenten er een beurs hebben gekregen, laat staan hoeveel er een aanvraag hebben ingediend.