Loes Berendsen stopt als faculteitsdirecteur

Loes Berendsen stopt per 1 april als directeur van de Faculteit Maatschappij en Recht (FMR). Aanleiding is het het plan van het college van bestuur om de faculteiten op te heffen.

Dat meldt de hogeschool in een bericht op Sharepoint (inloggen nodig). Berendsen zegt daarin: ‘Met de onlangs gestarte organisatieontwikkeling en het voornemen van het college van bestuur om wijzigingen in de organisatie aan te brengen, is mijn plek niet langer bij de HU. In goed overleg met het college heb ik besloten om per 1 april afscheid te nemen van de HU en met eenzelfde bezieling op zoek te gaan naar een nieuwe werkomgeving. Ik ben benieuwd naar de toekomst, zowel voor de HU als voor mij persoonlijk.’

Na een loopbaan bij de politie Rotterdam-Rijnmond trad zij in december 2012 aan als instituutsdirecteur bij de FMR. In januari 2014 verving zij tijdelijk de teruggetreden faculteitsdirecteur Maarten Hageman. Per september van dat jaar werd zij als enige kandidaat voorgedragen en vervolgens aangesteld als directeur van de FMR.

Functie overbodig
In oktober vorig jaar kondigde het college aan om de faculteiten op korte termijn op te heffen: de kleinere instituten worden de leidende organisatie-eenheden binnen de hogeschool. De functie van faculteitsdirecteur wordt daarmee overbodig. Voor hen zou ander werk binnen de hogeschool worden gezocht, zei collegevoorzitter Jan Bogerd in een interview met Trajectum.

Berendsen wacht dit niet af. Net als haar collega Lem van Eupen, directeur van de Faculteit Communicatie en Journalistiek. Zij meldde onlangs de HU te verlaten en per 1 april te starten als directeur van het National Agency Erasmus+, een subsidieprogramma van de Europese Unie voor onderwijs, jeugdzaken en sport.

Het college gaat met de faculteitsdirectie en faculteitsraad praten over de vraag hoe het vertrek van Loes Berendsen zal worden opgevangen.