Columns

Liefde voor de zaak

Maarten ter Huurne werkt als onderzoeker en promovendus bij het lectoraat Crossmediale Communicatie. Gedurende twee maanden doet hij verslag vanaf zijn tijdelijke werkplek Michigan State University.

Hoe sterk is jouw band met de HU? In het HU werkbelevingsonderzoek van 2015 antwoordde maar liefst 27% dat ze zich weinig tot helemaal niet betrokken voelde bij de HU en de grootste groep (38%) enigszins.

Hoe anders is dat hier in Michigan. Wat mij direct opviel bij aankomst is dat bijna iedereen hier elke dag in kleding van de universiteit rondloopt. Van student tot professor, van directeur tot receptionist, iedereen draagt vol trots de kleuren van de universiteit. Het is dan ook niet zomaar een plek waar je naartoe gaat om een opleiding te volgen of om te werken. Het is een plek die onderdeel van je identiteit wordt en die je vormt.

Die identiteit wordt op verschillende manieren geuit. Zo is er Sparty, de mascotte die aanwezig is bij elke football wedstrijd en belangrijke evenementen. En studenten en medewerkers worden Spartans genoemd, waarvan wordt verwacht dat ze de Spartan Code of Honour onderschrijven.

Dat er met deze identiteit niet te spotten valt, werd mij goed duidelijk na een toeristisch bezoek aan Ann Arbor. Ann Arbor huisvest de University of Michigan (UM), de grootste rivaal van MSU. Ik kocht daar een t-shirt met het opschrift ‘Michigan’ als aandenken en vol trots droeg ik deze de volgende dag naar mijn werk. Van bijna elke collega kreeg ik, onafhankelijk van elkaar, wel een opmerking dat ik het verkeerde t-shirt aan had en in de kantine werd ik zelfs door iemand toegesproken ‘Dude, that’s just disrespectful man!’ en later ‘F*ck blue!’. Het bleek dat ‘Michigan’ was gedrukt in de huisstijl van UM. Niet handig.

Hoewel Michigan Utrecht niet is, vraag ik me toch af of we hier niet iets van kunnen leren. Onze betrokkenheid met de HU kan namelijk nog wel een boost gebruiken. Misschien beginnen met een mascotte?