Achtergrond

Le Tour de Stagiaires (4)

Stage lopen bij de Tour de France in Utrecht. Een kans die je maar één keer krijgt in je leven. Negen studenten van de Hogeschool Utrecht hebben die kans gegrepen en vertellen over het harde werken en het grote plezier op deze bijzondere stage. Deel 4: het parcours fietsen en obstakels zoeken.

Bart Roem (23) studeert ruimtelijke ordening en planologie. Hij is derdejaars en is in september begonnen met zijn stage bij Tour de France Utrecht.

Hoe bevalt je stage tot nu toe?
‘Erg, erg, erg leuk! En heel druk. Het is bijzonder om bij zo’n grote organisatie te werken met zoveel publiciteit. Je krijgt ook veel verantwoordelijkheid. Ik kreeg de opdracht om alle toiletlocaties te bepalen en moest contact leggen met bedrijven om de aansluiting te regelen. Je wordt echt in het diepe gegooid. Dat is spannend en eng, maar uiteindelijk ook heel leuk en leerzaam. Je moet ook met de druk en deadlines om kunnen gaan, want je kunt de tour niet even een weekje uitstellen. Het is nog maar een paar weken tot de Grand Départ, dus het begint nu te kriebelen bij iedereen. Afgelopen maandag hebben we tot elf uur doorgewerkt. Dat is wel een uitzondering, hoor.’

Wat zijn jouw werkzaamheden?
‘Toevallig zijn ze deze week begonnen met het weghalen van obstakels op het parcours. Obstakels waar renners anders tegenaan knallen. Die heb ik allemaal uitgezocht. Daarvoor heb ik de eerste etappe van het parcours minimaal dertig keer gefietst. Daarnaast moest ik uitzoeken of de obstakels nog een functie hebben voor de toekomst. In De Uithof heb je bijvoorbeeld een verkeerseiland midden op de weg. Die was voor het busstation bedoeld, zodat mensen veilig de weg konden oversteken. Maar dat busstation is er niet meer, dus heeft het verkeerseiland geen functie meer. De obstakel wordt weggehaald en er komt asfalt overheen. Het leuke is: na de Tour zie je die wijzingen terug en dan denk je: dat heb ik geregeld.’

Wat doe jij tijdens de Grand Départ?
‘Het wordt in ieder geval hard werken en weinig slapen. Vroeg opstaan om het parcours te controleren, overdag zorgen dat er geen technische problemen ontstaan en in de avond zorgen dat alles afgebroken wordt.’

Had je ook interesse voor het wielrennen?
‘Nee, maar ik vind het nu wel leuk om te kijken. Tijdens het evenement heb ik het druk dus krijg ik er weinig van mee, maar ik ga de etappes zeker terugkijken.’