Laura werd 17 en heeft nu haar eigen stoel

Medestudenten van de in 2012 overleden Laura Brussaard zorgden er voor dat een door haar ontworpen stoel in productie is genomen. De opbrengst gaat naar een stichting die jongeren wijst op de gevaren van pilgebruik en trombose.

Een indrukwekkend verhaal in universiteitsblad Folia: de zeventienjarige studente Laura Brussaard was in 2012 net begonnen aan de opleiding product design van de Hogeschool van Amsterdam toen ze zich na een bioscoopbezoek niet lekker voelde. Een griepje, dacht haar familie, maar het ging niet over. Kort daarna overleed ze.

Laura bleek een bepaalde genetische aanleg te hebben, die in combinatie met het gebruik van anticonceptie dodelijk was. Het gevaar op bloedstollingen bij het slikken van de pil neemt door deze afwijking met een factor tien tot twintig toe.

Wegkruipen
In de eerste maanden van haar studie ontwierp Laura een stoel, die ook op z’n kop te gebruiken is. De ene kant is bedoeld voor volwassenen. Draai je ’m om, dan ligt de zitting van de stoel een stuk lager en kan een kind er helemaal in wegkruipen. Medestudenten hebben ervoor gezorgd dat de stoel in productie werd genomen door meubelfabrikant Ahrend. Vanaf morgen is de LAURA® daadwerkelijk te koop voor 595 euro (exclusief btw).

De opbrengst van de stoel gaat naar de Stichting Project Laura, die is opgezet door haar ouders en zus. De stichting wijst op de gevaren van pilgebruik door vrouwen met de genafwijking die Laura fataal werd.