Op kamers

Laura heeft de grootste kamer van het huis

Laura de Jager (22, derdejaars Leraar Engels) woont in een studentenhuis op tien minuten fietsafstand van de binnenstad. Ze begon in een kleine kamer en heeft nu een grote, lichte kamer. De grootste van het huis.

Woont er: ongeveer drie jaar
Betaalt: 345 euro
Grootte: ongeveer 17m2

Het huis is een tijdje geleden omgedoopt tot ‘Huize Hoerenzicht’, omdat het vlak achter het Zandpad is gebouwd. Daar zaten een paar jaar geleden nog veel prostituees in woonboten. Laura ging in het huis wonen vlak nadat het Zandpad sloot. De woonkamer, keuken en badkamer deelt ze met vier andere studenten. Iedereen doet ‘vooral zijn eigen ding’, maar soms ontstaat er een spontane bank-hang-avond.

bed1028
Laura houdt van reizen en dat is aan haar kamer te zien. Aan de muur hangt een grote wereldkaart die ze van haar vriendinnen heeft gekregen. Een groot deel van de landen op de kaart is nog bruin gekleurd. Wanneer ze in een van de landen is geweest, krast ze het bruin weg en wordt het groen. Te veel is nog bruin, vindt Laura.

vlag1028Aan de muur hangt ook een enorme Amerikaanse vlag. Laura kocht deze in Amerika, waar ze dit jaar voor school naar toe mocht. Als Trump president wordt, haalt ze de vlag misschien weg.

Naast Amerika bezocht Laura ook Kenia via school, waar ze samenwerkte met Keniaanse studenten. Naast een hoop levenservaring hield ze er twee felgekleurde kleedjes aan over.

stametdeken1028
De kleedjes heten ‘shuka’ en de Masai in Kenia gebruiken ze als kleding. Dat doet Laura niet, maar ze slaapt er graag onder.

ligbankdeken1028

De bank waar Laura op ligt, heeft ze gratis gekregen. Het ding moest wel door heel Zuilen worden gesleept. Met een vriend is ze lopend, via de bus en uiteindelijk via de auto thuisgekomen (met bank).

pickup
Het meest trots is Laura op haar platenspeler, omdat die van haar moeder is geweest. Als er brand uitbreekt, redt ze die als eerste, samen met haar laptop.

Over tien jaar ziet Laura zichzelf niet in Nederland, maar in het buitenland. Het liefst zou ze daar nu al lesgeven, maar ze heeft eerst nog twee jaar studie voor de boeg.