Last van jeugdpuistjes? Vraag een econsult aan

Foto: Caitlin Regan/Flickr

Vragen over moedervlekken, uitslag of jeugdpuistjes? Of over het gebruik van zonnebrandcrème? De Polikliniek Huidtherapie van de HU roep iedereen op een e-consult aan te vragen tijdens de e-healthweek van 21 tot en met 27 januari.

Met de elektronische consulten kunnen studenten en medewerkers van de HU – maar ook mensen in heel Nederland – advies krijgen of vragen stellen over alles wat met de huid te maken heeft. Cliënten maken een account aan via het gezondheidsportaal en ontvangen binnen 48 uur antwoord. Dit portaal is beveiligd via DigiD en SMS-wachtwoord.

Sinds april van dit jaar werk de Polikliniek Huidtherapie, onderdeel van de HU Klinieken van de Faculteit Gezondheidszorg, met e-consult. Tijdens de e-healthweek wil de opleiding Huidtherapie deze vorm van advisering voor een breder publiek bekendmaken. ‘Het gaat dan om klachten en vragen waarvoor mensen niet meteen naar de huisarts willen gaan’, zegt Angelique van der Winden, docent Huidtherapie.

Elektronische patiëntendossiers
Het e-consult vormt een onderdeel van de cursus ‘Oriëntatie zorgtechnologie’ dat volgend studiejaar bij de opleidingen van het Instituut voor Paramedische Studies in de propedeuse van start gaat. Behalve Huidtherapie zijn dat de opleidingen Farmakunde, Logopedie, Mondzorgkunde, Optometrie, Orthoptie en Management in de Zorg. Studenten krijgen les in onder meer e-health, elektronische patiëntendossiers en ict en ethiek.

Tijdens de e-healthweek vinden bij 220 partijen in het land activiteiten plaats op het gebied van zorg en technologie. Naast het e-consult van Huidtherapie doet de HU mee in de bijeenkomst ‘eHealth in Utrecht’, dat dinsdag 24 januari door collegelid Anton Franken wordt geopend. Programmaonderdelen zijn onder meer ‘succesvol innoveren van eHealth in het MKB’ en ‘eHealth in het zorgonderwijs’.