KPN-toren gesloopt voor nieuwbouw studentenflat

Studentenhuisvester SSH start in mei met de bouw van woningen voor studenten en starters op het voormalig KPN-terrein in Utrecht. De bestaande toren maakt plaats voor nieuwbouw.

Op het terrein aan de Burgemeester Fockema Andreaelaan in Utrecht moet een nieuwe campus verschijnen met in totaal 700 kamers en studio’s. SSH heeft het complex in 2008 aangekocht en wil het samen met dochteronderneming Jebber ontwikkelen. De werktitel is De Kwekerij vanwege de tuinderijen die er vroeger lagen.

In de nieuwe toren komen 318 studentenstudio’s van 21 m2. SSH heeft afgezien van het aanvankelijke plan om de KPN-toren (foto hiernaast) te verbouwen. ‘Uiteindelijk is niet voor transformatie gekozen omdat we met een nieuwbouw duurzamer en minder kostbaar konden bouwen. Deze nieuwbouw past binnen het vastgestelde bestemmingsplan’, meldt de stichting.

Gezamenlijke voorzieningen
De studentenflat moet rond de zomer van 2019 klaar zijn waarna de studenten er hun intrek in kunnen nemen. De studio’s beschikken over een eigen keukenblok, douche en toilet. Ook zijn er gezamenlijke voorzieningen. ‘Elke verdieping heeft een grote gezellige keuken waar de bewoners met elkaar kunnen eten’, schrijft SSH. Op het terrein komen verder nog enkele honderden appartementen voor starters.

Illustratie boven: impressie nieuwe studentenflat (illustraties: SSH)