Columns

Ken jij die docent nog?

Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal: over atypische leerkrachten en zij die je konden stimuleren.

Van mijn kleuterschool, de huidige groep 1 en 2, herinner ik me hoegenaamd niets, behalve de grote zandbak. Maar hoe de juffen eruit zagen? Ik heb geen idee. Van de lagere school, nu groep 3 tot en met 8, kan ik mijn juf en meester nog wel voor de geest halen. Juffrouw van Wijk was in mijn ogen zeker 1 meter 90 met een forse boezem.

En meester Crabbendam kwam soms in plusfour met strakke wollen kousen om zijn kuiten op een Solex naar school. In de pauzes rookte hij een sigaret uit een pijpje. Tijdens de les snoepte hij meestal pepermuntjes of amandelboontjes, terwijl wij niet mochten snoepen. De meester ontweek die regel door regelmatig jeuk aan z’n bovenlip te hebben, zodat hij geraffineerd een pepermuntje in zijn mond kon stoppen.

Van het Van der Waalslyceum kan ik me wiskundedocent meneer Boot nog herinneren. Hoewel er op de Mauritskade nu een andere school gevestigd is, zie je onder een raam op de eerste verdieping nog steeds een witte plek. Daar sloeg hij de bordendoek vol met krijt altijd schoon. De uit Indonesië afkomstige biologieleraar, wiens naam ik ben vergeten, kwam altijd op blote voeten in sandalen of in slippers en met zo’n gebatikt shirt dat je over je broek draagt. Dit in tegenstelling tot de leraar Frans, de heer Weltevreden, die in driedelig pak voor de klas stond.

Via omzwervingen kwam ik terecht op de Gemeentelijke Kweekschool voor onderwijzers en onderwijzeressen (dat woord bestond toen nog). Nu is het de pabo van de Hogeschool van Amsterdam. Voor het vak geschiedenis op alle scholen die ik heb bezocht, had ik docenten die fantastisch konden vertellen. Mede daardoor was geschiedenis altijd een van mijn favoriete vakken.

Op 89-jarige leeftijd overleed begin van de zomer Joop Groesz, onze muziekleraar van de Gemeentelijke Kweekschool. Op de site Oblivion Soave staat de kopregel ‘Een inspiratiebron voor velen’. Dat was zeker zo voor mij. Buiten schooltijd leidde hij een groot koor voor laatstejaars. Hij stimuleerde drie klasgenoten en mij om mee te doen aan een van de eerste talentenjachten op televisie, Rodeo van de NCRV. In de eerste ronde lagen we er al uit. Maar we hebben door hem wel alle vormen van muziek leren waarderen.

Leerkrachten die een beetje atypisch waren, maar meer nog de docenten die jou konden motiveren en stimuleren, kan je je herinneren. Sommigen zijn misschien bepalend geweest voor je studiekeuze en verdere loopbaan. Ken jij die docent nog?